...

Orthomoleculair Therapeut

Voedingsadviseur, Gezondheid & Werk, Chakra onderzoek


Nervus vagus, de verbinding tussen darmen en hoofd


De nervus vagus, loopt van het middenrif, langs de slokdarm omhoog, tussen longen en hart, en door de keel tot in de hersenen. Zo werken Darm en hoofd, al heel vroeg in het leven samen. Ze ontwikkelen een groot deel van onze gevoelswereld als zuigeling en daar kun je op een later tijdstip in je leven je voordeel mee doen. 


Eerst iets meer over ons hoofd

De locus coeruleus heeft vele verbindingen met andere delen van de hersenen, in het bijzonder gebieden die zintuiglijke informatie geven (informatie uit het zicht, gehoor, geur, smaak, en gevoel). De locus coeruleus scheidt noradrenaline en stimuleert andere hersencentra om hetzelfde te doen. 

De locus coeruleus staat aan het begin van noradrenaline, dat voel je als je een beetje gestrest bent, dan voel je adrenaline door je lijf heen gaan, dat komt uit de locus coeruleus vandaan en activeert de hippocampus en zorgt voor een goed geheugen. Door de actieve stress, wordt het gebied van de hypothalamus ook actief. De hypothalamus staat aan het begin van de stress as en zorgt ervoor dat de bijnieren cortisol aanmaken. De cortisol gaat met een kleine omweg naar de hippocampus, daar zitten receptoren op, waar cortisol op gaat landen en zo werkt je geheugen heter. De hippocampus heeft een remmende werking op de hypothalamus en houd het hormoon cortisol onder controle. Het probleem ontstaat, als de hypothalamus maar cortisol moet blijven produceren, door stress. De hypothalamus wordt hyperactief en jij raakt uitgeput.


Het hoofd leent energie van de darm

Zodra de hersenen een groot probleem als tijdsdruk of irritatie signaleren, willen ze dit probleem oplossen en daar hebben ze energie voor nodig. En deze energie lenen de hersenen vooral van de darm. De darm krijgt via zenuwvezels door dat er sprake is van een noodtoestand en dat hij deze keer wel moet luisteren, met als gevolg dat hij tijdens de vertering energie bespaart, minder slijmstoffen produceert en zijn eigen doorbloeding vermindert. Als de hersenen constant uitzonderingen moeten blijven maken en door moeten geven dat het proces stop gezet moet worden in ons lichaam, is de darm niet langer bereid om mee te werken en stuurt zeer onprettige informatie naar onze hersenen. Daarna kun jij je echt geradbraakt voelen, geen trek hebben, je ziek voelen of diarree krijgen. Net als bij emotioneel overgeven in een opwindende situatie raakt de darm ook zijn voeding kwijt, zodat hij met de energie onttrekking door de hersenen kan leven. Met het resultaat, dat echte stress perioden veel langer aanhouden en als de darmen zich langer moeten inhouden, is dat bijzonder ongezond. Een verminderde doorbloeding en een dunnere slijmlaag verzwakken de darmwanden. Hierdoor scheiden de immuuncellen die daarin zitten heel veel signaalstoffen uit, die de darmhersenen steeds gevoeliger maken. Het is net als bij financiële schulden, als je teveel schulden hebt, kun je dat op een gegeven moment ook niet meer aan, zo werkt dat ook in je darmen, je moet nooit teveel schulden maken in je darmen en je energiehuishouding zo snel als het mogelijk is, weer op gang te krijgen. 



De eerste symptomen, dit komt door dat je het merkt

  • De eerste herkenning is toch vaak het geheugen wat minder wordt;
  • Veranderingen van gedrag;
  • Veranderingen van geur, gehoor, smaak, gevoel en oriëntatie;
  • Stress syndroom PTSS;
  • Wat door alle symptomen kan gebeuren is dat er verwarring ontstaat, want de verandering zijn voor vele mensen zeer onprettig, zacht uitgedrukt, daardoor staat angst, onzekerheid en ben je zoekende en door al deze klachten, kan je steeds verder uitgeput raken

Latere symptomen

Prikkelbare darm - PDS, bij mensen met een prikkelbare darm kan de verbinding van de darm hersenen heel belastend zijn, en dat kan soms gezien worden op een hersenscan. Iemand met PDS heeft snel last van diarree of verstopping. Iemand kan in de toekomst zo vaker last hebben van angstaanvallen of depressies. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: Gluten 

Op den lange duur, kunnen dit soort klachten, micro ontstekingen veroorzaken en een slechte darmflora of een niet ontdekte levensmiddelen allergie over het hoofd worden gezien, denk ook aan histamine intolerantie of lactose intolerantie, als dat niet wordt ontdekt, is het proberen, wat bij jou wel werkt. Dit kan door middel van proef suppletie of korte voedingsadviezen, die ik gratis aanbied, naast een consult. Helaas worden mensen met het prikkelbare darm syndroom niet vaak begrepen, gevolg: aaneensluitende irritaties, wat alleen nog maar meer schade aan de darmen aanbrengt. Helaas krijgen mensen met PDS nog te vaak de stempel opgeplakt van hypochonders, er is geen duidelijke oorzaak te vinden bij onderzoeken en ik kan je vertellen, dat is ook vrij lastig, dat is niet eenvoudig, ook als je bij mij komt, zal je als eerste denken, eindelijk ik wordt begrepen en daarna begint het onderzoek en een lange weg naar een oplossing, waarbij je zaken uit moet sluiten, waarbij je kan proberen en veel gaat leren en ook je arts gaat vertellen, wat je allemaal hebt gezien, gelezen en wat je zou willen proberen.  


Bij darmziekten 

Bij andere vormen van darmziekten lijkt dit hele proces anders te gaan. Zoals bij de ziekte crohn of colitis ulcerosa, lijken er echter wel wonden in de darmwand te zien. Zie voor meer informatie de verschillende artikelen op de volgende artikelen.

 





De verbinding in het hoofd en de gezondheid

Hypothalamus 

CRH Corticotropin-releasing hormone, het begin van de stress as

Hypofyse 

ACTH, stimuleert bijnieren cortisol aan te maken

Hippocampus

Hier land cortisol, activeert en remt de hypothalamus, de hippocampus is voor het geheugen en leren. De hippocampus remt de hele stress as.

Orbitofrontaal

Empathie, zelfreflectie, sociale samenwerking met collega's, huisgenoten, vrienden, impulsen, zoals te snel reageren en daar controle over hebben

Frontale lob

Remt op de amygdala, als je gestrest raakt, dan doet de frontale lob het minder goed. Door te bewegen, muziek te luisteren, empathisch bezig te zijn en goed te slapen

Amygdala

Slaat negatieve emoties op, dingen die je door het leven hebt meegemaakt, mensen die je verloren bent, mensen die je verdriet hebben gedaan, teleurstellingen in het leven, dat slaat de amygdala allemaal op. De amygdala activeert heel graag de hypothalamus

Hoe kan je stress verminderen


  • Door te knuffelen, het is bewezen dat kinderen die geknuffeld worden door hun eigen ouders, minder stress hebben, dan kinderen die in kinderhuizen, weeshuizen of helemaal zonder enkel form van affectie opgegroeid zijn, deze verloren knuffels kan op latere leeftijd dus echt een rol gaan spelen, hoe goed je lichaam bijvoorbeeld met stress omgaat. Meestal weten we instinctief wel wat helpt en zoeken we een partner, vriend, vriendin waar we heerlijk mee kunnen knuffelen. 


  • Raak niet verwikkeld in eeuwigdurende discussies met mensen die er alleen maar mee bezig zijn om te demonstreren dat hun mening de juiste is of dat hun gedachten over een onderwerp belangrijker zijn.


  • Praat met veel verschillende mensen en over allerlei onderwerpen, het is goed voor je hersenen, zo voed jij ze op, om goede keuzes te kunnen maken. Zo is het delen van meningen ook erg goed om het stressniveau te verlagen, je kijkt soms er net iets anders tegen aan en dat doet een probleem soms zomaar oplossen. 


  • Maak geen ruzie met mensen, maar vraag gewoon wat de ander bedoelde of zeg dat iets je pijn deed, echt mensen willen jou geen pijn doen, dat doet de meeste mensen ook pijn. 


  • Vergeet vooral niet, als je al moe bent, dat je dan ook eerder gekwetst kan worden, houd op die momenten even gepaste afstand om jouw lichaam en geest tot rust te brengen. 


  • Wees je bewust, wat het zijn van een vriend voor een ander kan betekenen in tijd. Momenten om even rustig bij elkaar te zitten en om los te kunnen laten en elkaar te omhelzen als vriend. Een knuffel van een vertrouwelijk persoon, is door niets te vervangen, het is het beste wat er in je leven is. 
  • Vergeet mensen vooral niet te bedanken voor hun tijd, het doet niet alleen de ander goed, maar je zal merken, dat als de ander blij wordt, jij dat automatisch oppikt
  • Door te bewegen, als de hippocampus actief wordt, kan die weer beter het hormoon cortisol remmen en zo kan je weer stress aan
  • Muziek luisteren of spelen, of je nu muziek maakt, of er alleen naar luistert: het heeft een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Muziek kan stress verminderen, de stemming verbeteren
  • Empathisch bezig zijn, empathisch kunnen zijn is een van de belangrijkste vaardigheden die je kunt leren. In een wereld die teveel tijd besteedt aan gebreken, angst, woede en agressie, kan empathie een balsem zijn voor die negatieve gevoelens en juist oplossingen aandragen. Het kan jou en anderen helpen om een bevredigender en gezonder leven te leiden.

  

De nervus vagus, het centrale netwerk, dat als een telefoon centrale 

functioneert De nervus vagus reguleert aan de ene kant het hart en aan de andere delen van het lichaam. Aan de andere kant zendt deze vanuit de bijnieren signalen naar de amygdala om die te prikkelen tot het afscheiden van catecholaminen, die de vecht - vluchtrespons gereed maken. De nevus vagus is een zenuw, die loopt door het middenrif, langs de slokdarm omhoog, tussen longen en hart, door de keel tot in de hersenen. De vervus vagus functioneert als een soort telefoon kabel, hij geeft informatie door als een soort centrale netwerk. Het netwerk is nodig om een beeld te vormen wat er in het lichaam gebeurt. In de hersenen vertakt deze telefoonkabel zich naar kleinere centrales, deze centrales in het hoofd zijn heel goed beschermd, beter dan welk orgaan ook, zo zitten ze in een stevige schedel, ingepakt met een dik hersenvlies en filteren elke druppel bloed nog een keer extra, voordat die de hersenen binnen mogen.

Hoe de darm samenwerkt met de nervus vagus
De darm kent alle moleculen uit wat we eten, communiceert met het immuunsysteem en is gespitst op wat alle bacteriën in de buik aan het doen zijn. De darmen kunnen de hersenen dingen vertellen via de telefoon centrale. De darmen verzamelen al deze informatie. Deze informatie gaat naar onze bewustzijn en wordt gebruikt om op de omgeving te kunnen reageren.

Advies, begeleiding of onderzoek nodig, lees dan het volgende

  • Belangrijk is om te kijken, waar komt de uitputting vandaan, als eerste kan je dan een gratis indicatie test lekkende darm en maagwand invullen Klik Hier Deze kan mogelijk laten zien, dat er ontstekingen in de slijmvlies wand zitten, wat kan wijzen op een voedingsstoffen tekort. Aansluitend deze test is het mogelijk meerdere indicatie testen te doen. Je kunt daarbij gelijk een anamnese, een vragenlijst ontvangen, die ik nodig heb om jouw situatie samen met jou grondig door te kijken, zodat we niets over het hoofd zien. Wil je de vragenlijst en de indicatie testen ontvangen? Klik dan op de volgende link, om een bericht te versturen. Bericht versturenDaarbij vraag ik ook om de onderzoek resultaten van een arts, indien van toepassing. 
  • Als Orthomoleculair Therapeut en Voedingsdeskundige, werk ik met natuurlijke voedingsstoffen in voeding of supplement vorm, lees meer...
  • Een consult betaal je pas, wanneer jij een akkoord hebt gegeven betreffende de kosten die ik met je overleg en waar ik heel open en transparant over zal zijn, na betaling, kan de begeleiding beginnen. Open volgende link, om te kijken hoe de begeleiding zal verlopen. 






E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn