...

Orthomoleculair Therapeut

Voedingsadviseur, Gezondheid & Werk, Chakra onderzoek


Voeding en beweeg dagboek


Waarom een voeding en beweging dagboek?
Een voeding en bewegingsdagboek invullen maakt je bewuster van je eet en bewegingspatroon. Niet alleen geeft het inzicht in wat je eet, maar ook waarom je iets at bewoog of dronk op dat moment en hoe jij je voelde. Had je echt trek, was het etenstijd of at je uit verveling? Had je behoefte aan een wandeling? Ben je wel gegaan? 


Hoe je voorkomt dat je niet gaat wandelen. 

  • Sta vroeg op, mede omdat je misschien nog moet werken, of omdat je nog van alles moet ondernemen, je deur voor bezoek open staat, het huishouden, je kinderen die nog klein zijn, misschien is op dat tijdstip je partner nog thuis, enz.;
  • Drink in de ochtend een half liter gekookt lauw water met halve citroen, om mee te beginnen;
  • Ga daarna ontbijten;
  • Direct wandelen na het ontbijt, anders komt het er echt niet meer van;
  • Heb je pijn? Stuur dan een email om te kijken hoe je de pijn op kunt lossen, of een alternatief kunt bedenken voor wandelen. Vanuit je rolstoel of bed, kan je ook bewegen;
  • Hoe dan ook, jij bent degene die dit in je dag plant, er is niemand die dit voor jou gaat doen



Valkuilen

Als je eerlijk bent zie je meestal snel wat jouw valkuilen zijn.  Snoepen, eten uit verveling of gewoonte, meerdere keren opscheppen terwijl je al lang vol zit. Halveer gewoon je bord met eten. Niet bewegen omdat je daar geen tijd voor in hebt ingepland, het bezoek, het etentje, het heerlijke weer, de barbecue, iemand anders heeft ook een ijsje, een pilsje of wijntje, je wilt er zo graag bij horen. Iedereen zit gezellig te tafelen en jij voelt je een ware stoorzender. Zeg gewoon niet dat je minder aan het eten bent. Schep steeds kleine beetjes op. Word je iets aangeboden, zeg niet Nee, mocht dat niet gewaardeerd worden. Maar zeg dat je even naar het toilet moet en dat je straks even gaat kijken of je het 'extra' eten gaat nemen. Dan wordt het iets gemakkelijker, omdat als je terug komt, de anderen al zijn begonnen en ze allang weer vergeten zijn dat jij even naar het toilet was, het voorkomt discussies en stress. Je hoeft niet de anderen overtuigen, jij doet het voor jezelf. 


Naast het invullen van de anamnese en indicatietesten

Is er een overzichtje nodig van wat je eet, drinkt en beweegt

Voeding & bewegingsdagboek downloaden of overschrijven van de tijden.


Houd het voeding en beweging dagboek voor 3 dagen bij. print het dagboek hieronder uit en stop het met een pen en een klein schrijfboekje in je tas voor ideeën, schrijf op, wat ineens in je opkomt, " bijvoorbeeld een compliment omdat je iets is gelukt". 


En als ik het voeding en bewegingsdagboek ingevuld hebt?

Neem dan even een momentje om het dagboek online in te vullen, zodat ik het kan inzien.




Vul hier je dagschema online in


Neem je dagschema over van je dagboek of het formulier wat je hebt gedownload.



Heel veel succes en weet je hoeft het niet alleen te doen, heb je vragen, stuur dan een bericht. 

Whatsapp, elke werkdag van 9.00 tot 17.00 beschikbaar.

Stel een vraag


Timemanagement als hulpmiddel

Timemanagement, om inzicht te krijgen in jouw dag, een hulpmiddel om je doelen te bereiken. 


Ga naar Timemanagement


 



Advies en begeleiding is begonnen, je hebt een indicatie diagnose gehad en je voedingsadviezen en supplementen zijn ontvangen. Het is belangrijk om veranderingen op te merken en te voelen en te weten, houd daarom opnieuw een dagboek bij, lever aan het einde van de week, 1 dag planning in, om te kijken wat de veranderingen hebben gedaan. 


Tips voor het bijhouden van een voeding en bewegingsdagboek

  • Noteer een aantal dagen echt alles wat je eet, drinkt en beweegt. Voor een zo goed mogelijk resultaat is het belangrijk dat je alles noteert in het voeding en beweging dagboek, dus letterlijk elk glaasje water, elk snoepje, elk klontje suiker in de thee en elke soort beweging die je hebt die dag, ook het huishouden of ander lichamelijke arbeid. Smokkel niet, daar heb je natuurlijk alleen maar jezelf mee;
  • Geef de hoeveelheden zo precies mogelijk aan.  Schrijf de hoeveelheden zo nauwkeurig mogelijk op. Dus niet: avondeten: een bord aardappelen met snijbonen en kipfilet. Maar wel: 200 gram gekookte aardappelen met 2 opscheplepels snijbonen en 75 gram kipfilet, niet gewandeld, maar ook de tijd die je daar aan hebt besteed, ook dat je wilde gaan, maar dit lukte niet;
  • Weet (precies) wat je drinkt, eet en beweegt. Geef zo precies mogelijk aan welke beweging, vocht of voeding je neemt. Dus niet: twee boterhammen met kaas. Maar wel: twee volkoren boterhammen, besmeerd met margarine en op elke boterham een plak 40+  kaas van 15 gram.  Ook niet: een glas melk. Maar wel: een glas halfvolle melk.  Kijk ook goed op de verpakkingen, de productnaam staat er altijd op en gebruik een keukenweegschaal als je niet precies weet hoeveel het is. Bewegen in tijd, wat voor beweging, hoe lang, waar enz. 


    Informatie waar je ook inspiratie uit kan halen 





    E-mailen
    Bellen
    Map
    Info
    LinkedIn