Orthomoleculair Therapeut

Voedingsadviseur, Gezondheid & Werk, Chakra onderzoek

Time management, noteer & ontdek


Voordat je begint om je tijd te beheren, moet je leren hoe laat de "gebeurtenissen" gebeuren in je leven. Een te doen boek omschrijft tijd als "het punt of de periode waarop deze "gebeurtenissen" zich voordoen". Simpel gezegd, is de tijd wanneer dingen gebeuren.

  • In tijd zijn er 60 seconden in een minuut, 60 minuten in een uur, 24 uur per dag en 365 dagen in een jaar. Deel je tijdschema met tijden in.
  • Echte tijd heeft altijd betrekking op bepaalde zaken. Tijd vliegt afhankelijk van wat je doet. En tijd gaat niet om, als je ergens echt geen zin in hebt, sommigen herkennen vaak daar meteen het huishouden.

Tips te gebruiken in je leven
Die tijd wordt de wereld waarin je echt leeft, in echte tijd beschreven
Er zijn slechts drie manieren om tijd te besteden: gedachten, gesprekken en acties. Als mens word je vaak onderbroken door verschillende zaken. Terwijl je midden in een gesprek de onderbrekingen niet weet te elimineren, kan je in dit gesprek geen nee zeggen, hoeveel tijd je met iemand wilt doorbrengen en hoeveel tijd je zal besteden aan jouw gedachten, de gesprekken en de acties die je leven tot aangenaam of onaangenaam kunnen maken, die tijd kun je grotendeels de baas zijn, door een tijdschema te maken.

In de Praktijk kun je de volgende technieken gebruiken, om de baas van je eigen tijd te zijn:

  • Maak een schema en registreer al je gedachten, gesprekken en activiteiten voor een week in je tijdschema. Dit zal je helpen begrijpen hoe veel je kunt doen in de loop van een dag en waar het om gaat zijn je kostbare momenten. Je zult zien hoeveel tijd je eigenlijk besteed aan resultaten en hoe veel tijd wordt verspild aan onproductieve gedachten, gesprekken en acties.

Download hier je tijd tabel


Een activiteit of gesprek dat belangrijk voor je leven is, moet gelijk worden toegewezen en deze afspraak moet je boeken in je tijdschema. Afspraken plannen met jezelf en tijd blokken voor belangrijk zaken & gedachten, gesprekken en acties. Plannen wanneer ze beginnen en eindigen. De discipline om je te houden aan deze afspraken.

  • Plan in je te besteden tijd ( tussen elke afspraak in) ten minste 15 minuten  om bezig te zijn met jouw gedachten, over activiteiten en de gesprekken, schrijf deze in tijd op of pas je tijdschema aan.
  • Plan tijd voor onderbrekingen, buiten je dagelijkse werkzaamheden.  Plaats in je tijdschema bijvoorbeeld, ruimte voor jezelf. 
  • Neem de eerste 30 minuten van elke dag voor het plannen van je dag, het beste kun je daar in de avond al één en ander voorbereiden.
  • Neem vijf minuten van je tijd voordat elke bezigheid begint of je een beslissing gaat nemen en welk resultaat je wilt bereiken vandaag. Vijf minuten nemen na elke oproep of activiteit om te bepalen of je gewenste resultaat is bereikt. Als dat niet het geval was, wat ontbrak er? Hoe ga je het doen, wat ontbreekt in je volgende oproep of activiteit?
  • Een "Niet storen" teken maken als je absoluut moet om werk gedaan te krijgen.
  • Telefoon niet beantwoorden. Deurbel uit zetten. Mensen niet direct aandacht geven. In plaats daarvan, maak een tijdschema en maak tijd om e-mail en telefoongesprekken te beantwoorden.
  • Blokkeer andere afleidingen zoals Facebook en andere vormen van sociale media, tenzij je deze hulpprogramma's gebruikt voor het genereren van zaken.
  • Vergeet niet dat het is onmogelijk om alles af te krijgen. Ook niet vergeten dat de kansen goed zijn dat 20 procent van je gedachten, gesprekken en activiteiten 80 procent van je resultaten produceren.



Orthomoleculair Therapeut 
& Voedingsdeskundige

  • Chakra & Aura onderzoek 
  • Ervaringsdeskundige Hoog gevoeligheid
  • Alie Vos-Doller, www.albican.nl

Tel: 06-41979305
Stuur een bericht 

Bellen kost niets

  • Neem ik niet op?
  • Ben ik afwezig?

Ik bel terug

UA-107736252-1