...

Orthomoleculair Therapeut

Voedingsadviseur, Gezondheid & Werk, Chakra onderzoek


Boerenkool en cholesterol 

 

Mangaan werkt samen met magnesium

De natuur is slim, zo heeft de natuur, alle vitaminen en mineralen precies afgemeten om samen te werken in ons lichaam, één opvallend hoog percentage aan mangaan in boerenkool ligt ik even kort toe.
250 gram Boerenkool bevat 52 % mangaan, wat ons lichaam helpt om mineralen zoals magnesium beter op te nemen, eet dan wel voeding waar magnesium inzit, zoals: amandelen, dan wel onbewerkt en ongezouten. Samen kunnen ze zorgen, voor een betere vertering en zo kunnen afvalstoffen beter uit het lichaam en dat is weer gunstig voor ons cholesterol en onze bijnieren. 


Mangaan voor jouw botten, kraakbeen en bindweefsel. 

Mangaan kan zorgen voor de opbouw van botten, kraakbeen en bindweefsel. Pas op!, dat je nu niet een winkel met een mangaan product tegenkomt en denkt, zo dat gaan we eens verhogen, want een mangaan overschot kan zorgen voor allerlei neurologische problemen. Overmatig gebruik van ijzer, fosfor of calcium kunnen de opname van mangaan nadelig beïnvloeden. Eet wat je nodig hebt, het gaat allemaal om de juiste balans, overdrijf het niet. 




 


Boerenkool, het proberen waard!
Boerenkool zou kunnen helpen om kanker te voorkomen 
vanwege de vele antioxidanten, ontstekingsremmers en 
glucosinolaten, ze kunnen mogelijk het lichaam beschermen 
tegen ongewenste stoffen die het lichaam ziek kunnen maken. 


Rauw eten van boerenkool
Kun je Boerenkool rauw eten? Ja. Voor gebruik door een 
salade snijdt het dan wel erg fijn. 
Pas op!, als je problemen met je schildklier hebt, kan het stofje glucosinolaten uit ongekookte koolsoorten ervoor zorgen dat de schildklier minder goed gaat werken. Bij normaal gebruik levert dit geen problemen op. Mocht je dit willen proberen, ga dan de consumptie heel langzaam opbouwen, zodat het lichaam eraan kan wennen. Bijvoorbeeld eerst maar 1 eetlepel, dan 2 eetlepels en tot je op de hoeveelheid zit, een recept aangeeft. 

Het kopen van boerenkool, begint met weten & daarna eten

Waar moet je op letten bij het kopen van Boerenkool? De boerenkool komt van het boerenland, teler of moestuin. Beter bekend bij ons als biologisch product, maar dat is vaak erg duur gemaakt, ik zou zeggen, bezoek eens het boerenland en koop je boerenkool bij een erkende teler.  

Bij elk beroep is het zo: Dat het telen van voeding, door een erkende teler gedaan wordt, een teler weet, welke mest de grond nodig heeft. Zodat als wij boerenkool eten, ook de stoffen binnenkrijgen die het belooft.




Recept:
Fresh & Easy: Caesar salade van boerenkool

Je kunt boerenkool heel goed rauw eten, mits het fijn gesneden is. Vind je dit toch iets te taai, dan kun je het even kort stomen of kort roerbakken

Ingrediënten voor 4 personen
150 gr boerenkool; 4 eieren; 100 gr spekreepjes; 2 plakken brood; 30 gr Parmezaan; Knoflookolie; Peper en zout; 

Dressing
2 el mayonaise; Sap van een halve citroen; 2 st. ansjovis; 20 gr Parmezaan; 1 teentje knoflook; Peper en zout

Bereiding
Stoom de boerenkool in een stoommandje of roerbak het even kort in een wokpan met iets kokosolie. Rauw laten kan ook. Bak de spekreepjes goudbruin in een koekenpan.
Verwarm de oven voor op 180 graden (hete lucht). Scheur het brood in stukken en bestrijk ze met de knoflookolie. "tarwe vrij" brood bij tarwe intolerantie (olie gemengd met een teentje knoflook).
Verdeel de broodstukjes op een bakplaat bekleed met bakpapier. Rooster de croutons in 10 minuten goudbruin, intussen eieren pocheren. Zet een pan water op het vuur met een scheutje azijn en wat takjes zeekraal. Laat het net niet koken. Breek een eitje boven een zeefje, zodat het overtollige vocht kan verdwijnen. Giet het eitje in het water en pocheer hem (beweeg het eitje wat in het water, bijvoorbeeld met de zeef) in 3 minuten gaar. Zo kun je rustig één voor één de eieren pocheren.
Maak een dressing door alle ingrediënten kort te mengen met een staafmixer. Wil je de dressing iets vloeibaarder hebben voeg dan een scheutje water toe. Breng de dressing op smaak met peper en zeekraal.
Verdeel de boerenkool over de borden. Verdeel daarover de spekreepjes en de knoflookcroutons.
Leg op ieder bord een gepocheerd ei. Maak het af met een lekkere lepel dressing.




E-mailen
Bellen
Map
Info
LinkedIn