Sport, gewicht, levensstijl en voeding

Sportactief bezig zijn, vochtgehalte en voeding zijn met elkaar verbonden, wanneer we een actief leven hebben, dan vragen we heel wat van het lichaam. Voor de chakra’saura en de bloedvaten kan dit ontzettend gezond zijn. Als we veel sporten, presteren, denken dan hebben we ook voldoende bouw- en brandstoffen nodig om goed met die bewegingen en gedachten om te gaan. Steeds meer mensen zien het belang van bewegen, mede omdat  beweging ons meer energie kan geven en we beter kunnen slapen en denken. 

Sport, gewicht, voeding, beweging, voeding, vochtgehalte, bloedvaten, gedachten, cortisol, DHEA. Stofwisseling, spieropbouw, eiwitten, fitness, hardlopen, wielrennen, vezels, koolhydraten, vetcellen, spieren, energie, zuurstof, zuurstoftoevoer, ijzer, afvallen, lijnen, maagzuur, bloedonderzoek, wielrennerstest, overtraining, prostaat, bodybuilding, vechtsport, cholesterol, pre-diabetes, krachttraining, conditie, slapen, herstel, longklachten, osteitis pubis, botten

Een balans tussen rust en lichaamsbeweging

Als we bezig zijn en veel doen, verliezen we mogelijk gewicht en presteren we beter op het werk of privé. Het is wel noodzakelijk een balans te vinden tussen rust en sportlust. Teveel lichaamsbeweging kan histamine laten stijgen, als er langdurig bloedvat verwijdende stof moet worden afgegeven, kunnen de twee mutjes op de nieren uitgeput raken.

Opbouw van de spieren voor een snellere verbranding van vet

Omdat spierweefsel actief wordt doorbloed, is de basisomzetting van zijn stofwisseling  sneller en hoger dan bijvoorbeeld die van vetweefsel. Een beetje meer aan spieren laat de stofwisselingsmotor al in de stationair-stand sneller draaien en het brandstofverbruik stijgen.  De volgorde van vetopslag wordt bepaald door genetische informatie, die in onze lichaamscellen is opgeslagen. 

Personal Fitness Nederland heeft meer dan 200 gecertificeerde coaches verdeeld over 80 studio’s in Nederland, er is altijd eentje in de buurt. De sporttrainers werken volgens wetenschappelijk bewezen methoden en gegarandeerd resultaat. Al jarenlang gebruikt het fitnessbedrijf de succesvolle Fit For Life methode met aandacht voor een persoonlijke aanpak en de gouden combinatie van voldoende beweging, gezonde voeding en mental coaching. Tijdens een vrijblijvende kennismaking worden alle fysieke en mogelijke mentale doelen besproken, die iemand wil behalen.

Een duidelijk doel samenstellen, met beweeg en voedingsschema's

Aan de hand van deze punten, wordt er een persoonlijk Leefstijl Programma samengesteld met onder andere Beweeg- en Voedingsschema’s en Mindset Coaching, zodat duidelijk is, wat te doen om het doel te bereiken. De fitnesstrainers blijven nauw betrokken bij het gehele proces, van meten tot verbeteren, staan ze garant voor de realisatie van gezondheid en geluk. Start een gratis proefweek. met gratis healhtscan en trainingsmateriaal voor thuis.

Grote inspanning is de verhouding door de bemoeilijkte zuurstoftoevoer vrijwel tegenovergesteld. Je hoort vaak dat een niet al te intensieve conditietraining na ongeveer een half uur effectief vet verbrandt. In werkelijkheid verandert de verhouding koolhydraten en vetten al vanaf het begin. De vetverbranding neemt bij gematigde belastingen voortdurend toe en na een half uur, heb je de meeste vetverbranding. Een belangrijke factor bij een succesvolle gewichtsvermindering is het sporten en of bewegen.

Bij het kiezen van een geschikte sport of bewegingsactiviteit rijst de vraag, betekent werken aan de conditie door te bewegen ook vetverbranding? Ja en nee! Immers, de energie-producerende stofwisselingsprocessen hangen af van voldoende zuurstoftoevoer. Denk maar aan wat er met een brandende kaars gebeurt waarover een leeg glas wordt gezet. Juist, hij gaat uit en met onze katabole processen gebeurt bij een intensievere inspanning precies hetzelfde, het lichaam heeft direct meer energie nodig.

Gymmen, beweging in de buitenlucht maakt elke spier krachtiger

Elke cel, elk weefsel, elke spier in de longen en het hart worden krachtiger en steviger door te gymmen in de buitenlucht. Nieuwe zuivere, gezonde cellen en weefsels worden zonder problemen gecreëerd. Zuurstofrijk bloed ontstaat door diep adem te halen. Het maakt het lichaam warmer, geeft meer weerstand en zorgt voor een goede voedselvertering en afvoer van afvalstoffen. 

Signaaloverdracht en neurotransmissie

Heeft een constante stroom van bloed (zuurstof) naar de hersenen. Zonder voldoende zuurstof kunnen de hersencellen niet voldoende ATP (Energie) produceren om optimaal te werken. Onder een bepaald ATP niveau kunnen hersencellen af sterven. Volwaardige vetten genereren ‘goede’ eicosanoïden, die bacteriën, virus of vuil opruimen en een goede bloeddoorstroming stimuleren. Bij dit proces, hebben we o.a. zuurstof, IJzer, vitamine C en foliumzuur
NodigVoedingMogelijke aandoeningenBloedonderzoek en benodigdheden
O2 ZuurstofBuitenlucht, IJzer, Vitamine C en FoliumzuurCOPDBloeddruk meter 📊
FE=mineraal – IJzerAppelstroop, gekookt eitje, Roggebrood, rode bietenBloedarmoedeHemoglobine, Sikkelcelziekte
Vitamine CLimoen / Citroen
Citruspers
Auto-immuunziektenVitamine C tekort opsporen
FoliumzuurBoerenkool, Orgaanvlees, Broccoli,basilicum, Broccoli kiemen🥦 cadeauset 🎁Foliumzuur en vitamine B12 te kortFoliumzuur, vitamine B11
AminozurenVis, noten, bonen, zoete aardappel, olijven en pinda'sInformatie over eiwittenNeurotransmitters urine onderzoek

Indicatietest neurotransmitters
VoedingsvettenVoorkom LDL cholesterol met wortelsPre-diabetesVitamine onderzoek met foliumzuur
Indicatietest Pre-diabetes

Begeleiding bij het sporten, om blessures te voorkomen

Professionele begeleiding bij sport en beweging onderscheidt zich door persoonlijke aandacht. Voor iedereen is er een trainingsprogramma op maat. Zoals specifieke fitnessprogramma’s voor de jeugd, sporters die tot het uiterste willen gaan, 50 plussers, mensen met medische problemen, lichamelijke of geestelijke beperkingen. Allerlei kwalen kan iemand die wil bewegen hinderen. Zoals gewricht en rugklachten kan onschuldig lijken, maar ook heel pijnlijk, waardoor bewegen en of sporten ongezond of zelfs onveilig kan zijn.

De suikerverbranding en pre-diabetes

Een vragenlijst zou hier wellicht een uitkomst zijn en een trainingsschema gemaakt bij een personal fitness trainer zou kunnen helpen om doelen te behalen. We vergelijken suikerverbranding even met hout, het natuurproducten vraagt minder zuurstof en gaat daarom sneller dan de zuurstof intensieve vetverbranding. Als we steenkool gebruiken, die pas goed werkt als het vuurtje al wat langer aan het branden is, de energieverbruiker voor de lange termijn. Om pre-diabetes te voorkomen, kan een analysetest worden ingevuld.

Als het voorjaar zich aandient, willen we vaak reserves kwijt

Niet iedereen beschikt over een passende voedingskennis naast het sporten en bewegen en eenvoudig is dat zeker niet. De kennis van de juiste voedingstoffen is een van de factoren die bepalend zijn voor succesvol gewichtsverlies of spieropbouw. Elk voorjaar is het weer zover, het vet van de winter wordt zichtbaar, de tijd van de jurkjes, korte broeken en zwemkleding breekt aan. Juist in deze dagen zijn de verschillende aanbiedingen om snel gewicht te verliezen verleidelijk. Een analysetest kan inzicht geven, waar de aandacht naar uit moet gaan.

Minder bewerkte koolhydraten en meer koolhydraat arme groenten

Begin eerst met het verminderen van de grotere hoeveelheden bewerkte koolhydraten uit de maaltijden en start met het verkleinen van porties aardappelen en neem zoete aardappel, zilvervliesrijst en volkorenpasta en de suikerhoudende dranken, vervang deze door meer eiwitten en koolhydraat arme groenten als courgette, witte kool, venkel. bloemkool, spinazie en wortels, Schrijf de veranderingen op in een dagboek. Kijk na twee weken de verlagen na en noteer wat er is veranderd en of de behoefte van bewerkte suikers is veranderd. 

Er zijn speciale testen ontwikkeld om de juiste ondersteuning te bieden bij het behalen van betere sportprestaties. Door meerdere malen per jaar bloedtesten uit te voeren, krijgt de sporter een goed en volledig inzicht in het fysieke gesteldheid. Hierop kunnen vervolgens  trainings– en wedstrijdprogramma op aangepast worden. Krijg dat extra zetje in de rug met een professioneel personal trainers. Tijdens een vrijblijvende kennismaking bespreken de trainers alle fysieke en mogelijke mentale doelen die gewenst zijn. 

Bloedonderzoek en begeleiding

Tijdens ziekte, herstel of andere belangrijke processen in je leven, zijn eiwitten en proteïnen,  belangrijk voor de vorming van aminozuren in het lichaam, die de bouwstenen voor het lichaam zijn. Je hebt van de aminozuren slechts een paar microgram tot een paar gram per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Sommige mensen hebben wat meer nodig. Dat kan zijn bij: Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook mensen met chronische ziekte of wonden, bij krachttraining, een kind in de groei, als we ouder worden, geen eetlust hebben of bang om te eten, door bijvoorbeeld het eten niet goed verteerd. 

  • Lichamelijke conditie;
  • Het opbouwen van gezond spierweefsel;
  • Het afbreken van oud spierweefsel;
  • Hersenen;

Teveel eiwitten uit shakeproducten

Een eiwitinname boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor fysieke activiteit leidt dus niet tot bevordering van eiwitopname. Koolhydratenrijke maaltijdvervangers, kunnen mogelijk leiden tot spierafbraak. Bovendien moeten de nieren hard werken, om het overige eiwit uit het lichaam te verwijderen en dat kan stress geven. Is het verstandig om zomaar een eiwitrijk supplement te nemen? Nee. Wanneer er we bijvoorbeeld teveel eiwitten eten en dit vervolgens niet gaan verbranden, kunnen er bijproducten van stikstof binnen krijgen, die de nieren moeten afbreken. 

Het lichaam minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag nodig. Is het vochtverlies door warmte, sport, zware en langdurige lichamelijke inspanning hoger, dan kan de behoefte oplopen tot wel tien liter per dag. Het vloeibare vervoermiddel speelt een belangrijke rol in het sacrale chakra en beïnvloedt het lymfatische systeem die betrokken is bij het immuunsysteem. Verliest het lichaam nu één procent van zijn vocht, dan ontstaat al een gevoel van dorst, bij twee procent zijn prestaties wat uithoudingsvermogen betreft wordt al minder. 

Voeding voor de aura en chakra's

Voedselenergie wordt opgenomen via verschillende verteringsprocessen als de tong, mondholte, tandvlees en tanden en via het speeksel tijdens het kauwen van voedzaam eten. De spijsvertering begint in de mond en zo zal het via het buizenstelsel voedingstoffen afgeven en afvalstoffen afvoeren
7 chakra's en onderzoekWerkingMogelijke klachtenVoeding en overige informatie
Wortel Chakra 🟥
▶️Kleurenonderzoek
▶️Bloed
▶️Ademhaling
▶️Mogelijk lage bloeddruk▶️Voeding chakra's
Sacraal chakra 🟠
▶️Darm analyse
▶️Immuunsysteem
▶️Hersen-darm-as
▶️Uitdroging
▶️Obstipatie - diarree
▶️Voeding chakra's
Zonnevlecht 🟡
▶️Vertering analyse
▶️Vertering▶️Maagzuur▶️Voeding chakra's
Hart chakra 🟢
▶️Homocysteïne
▶️Histamine-intolerantie▶️Slijmvlies longen▶️Voeding chakra's
Keel chakra 🟦
▶️Gewicht en energie
▶️Vechten en vluchten▶️Schildklier▶️Voeding chakra's
Voorhoofd chakra 🟣▶️Neurotransmitters▶️Angst▶️Voeding chakra's
Kruin chakra ⚪
▶️Beweging
▶️Buitenlucht▶️Geestelijke kracht▶️Voeding chakra's
Door het overtraining bij sport, zoals rennen of springen kan er osteitis pubis ontstaan, het is een aandoening waarbij er een ontsteking kan ontstaan, daar waar de rechter en linker schaambeenderen elkaar verbinden aan het onderste voorste deel van het bekken. Het bekkenbodem bestaat uit een aantal botten die de benen met het bovenlichaam verbinden. Het ondersteunt ook de darmen, blaas en interne geslachtsorganen. Artrose kent een vergelijkbaar gewrichtsprobleem, rust en bepaalde kruiden kunnen ondersteuning geven.

Het schaambeen, is één van de drie botten waaruit de heup bestaat. Het gewricht waar de schaambeenderen samenkomen, wordt de symphysis pubica genoemd, die is gemaakt van kraakbeen. Wanneer het en de omliggende spieren ontstoken raken door belasting van het gewricht, is het resultaat osteitis pubis. De diagnose wordt vastgesteld door een arts, de klachten zijn meestal herkenbaar als is pijn in de lies en onderbuik, als er druk door bijvoorbeeld beweging wordt uitgeoefend.