Plaspillen, wat belangrijk is om te weten

Plaspillen, natuurlijk of synthetisch worden bijzonder veel gebruikt met name waar ze voor zijn bedoeld, om vocht af te voeren. Vocht wat in het lichaam blijft staan, kan zorgen voor ontstekingen, zoals oedeem. Plastabletten worden ook veel voorgeschreven voor hoge bloeddruk, als ook tegen hart- en vaatziekten.

Plaspillen

De sterkte van plastabletten

Sterke plastabletten worden ingezet als je last hebt van vochtophopingen door bijvoorbeeld een zwak hart als gevolg van een chemokuur. Dit vocht dat vaak achter de longen zit, moet snel weg, want je krijgt door dit vocht moeite met ademhalen. De zwak werkende plastabletten worden ingezet tegen hoge bloeddruk, vaak in combinatie met andere medicijnen die de bloeddruk verlagen. 

Pas op! vergeet niet dat bij het vele plassen kalium, magnesium, calcium en vitamine B1 verloren kan gaan. Urine bevatten mineralen die het zieke lichaam nodig heeft. Vochtevenwicht, voor een goede vochtbalans. In je lichaam zijn veel processen tegelijk actief, zoals beweging, spijsvertering, ademhaling, etc. Hierbij vindt een voortdurende uitwisseling van stoffen plaats, voedingsstoffen die opgenomen worden via de slijmvliezen en afvalstoffen, die daarna worden uitgescheiden.

Kalium bijvoorbeeld

  • Maakt het hart voorbereid om elektrische impulsen door te geven, het gevolg kan dan zijn, dat bij een kaliumtekort het hart minder goed deze impulsen door geeft. 
  • Helpt de bloeddruk verlagen

Een juiste balans van kalium en Calcium

  • Als de nieren goed werken, houden zij het kaliumgehalte in het lichaam in balans. Teveel kalium wordt dan gewoon weer uitgeplast. 
  • Bij een verminderde nierfunctie lukt dit niet goed en blijft er teveel kalium achter in het bloed.
  • Sommige medicijnen geven een verhoogd kaliumgehalte in het bloed. Een te hoog kaliumgehalte kan leiden tot spierkrampen en hartritmestoornissen
  • Calcium geeft stevigheid aan het skelet en gebit. Ook is calcium goed voor spieren en het goed functioneren van zenuwen. Verder is calcium betrokken bij de bloedstolling, de celgroei en de hormoonstofwisseling en draagt het bij aan de energiestofwisseling. En calcium komt het meest voor in zuivelproducten, in een vitamine check kunnen we mogelijk achter te korten komen.

Waarschuwing voor kalium suppletie

Krijg kalium binnen via voeding binnen, neem niet zomaar supplementen kalium, zonder te weten wat deze met je lichaam doen, kalium is je vriend in voedsel, maar als je teveel kalium binnen binnen krijgt, kan dit leiden tot maagpijn, spierpijn, maar ook een onregelmatige hartslag. Kaliumsuppletie is er in verschillende vormen en hebben allemaal hun eigen werking, laat je goed informeren.

Brood als aandachtspunt, naast of zonder plastabletten

Kalium is van groot belang voor een goed zuur-base-evenwicht. In vergelijking met traditioneel levende volkeren kenmerkt de huidige westerse voeding zich door een viermaal hogere zoutinname en een viermaal lagere kaliuminname. De westerse voeding leidt daardoor tot een verzuring van het lichaamsmilieu. Het gevolg is dat veel mensen belast worden met een milde chronische acidose = bloedverzuring. 

Aftakeling van ons lichaam, door teveel brood

Milde chronische acidose blijkt weefseldegeneratie te veroorzaken, wat uiteindelijk leidt tot een versnelde aftakeling van het organisme. De gemiddelde leeftijd waarop de homeostatische processen in het lichaam de verzuring niet meer het hoofd kunnen bieden ligt rond de veertig jaar.
Evolutionair geneeskundig onderzoek laat zien dat de introductie van brood als hoofdbestanddeel van onze voeding een bijdrage heeft geleverd aan de toegenomen verzuring van ons lichaam. Je leest de titel goed “het gaat om teveel brood”, veel mensen laten het dan staan en jawel, dan ontstaat er een jodium tekort voor de schildklier, het gaat hier dus om een juiste balans.

Sterk alkalische voeding zoals wortels, knollen zijn vervangen door graanproducten

Vanaf de agrarische revolutie zijn we gaandeweg sterk alkalische voeding zoals wortels, knollen, fruit en groenten gaan vervangen door graanproducten zoals brood. Graan levert een goede bijdrage aan de kaliuminname, maar heeft tegelijkertijd een verzurend effect. Daarbij trekt onze moderne voeding met te veel keukenzout de balans nog verder uiteen, gebruik bijvoorbeeld zeekraal

GezondheidGezondheid

Meer groenten voor 14.00 geeft betere calsium opname

Hedendaags onderzoek geeft aan dat een hogere kaliuminname nodig is en dat we hiervoor voeding moeten gebruiken die een base-overschot heeft, zoals groente en fruit. Op deze wijze zijn we beter in staat om voldoende bicarbonaat te produceren en krijgen we meer kalium binnen. Zo kunnen we zuren beter bufferen en krijgen we voldoende kalium binnen om onze vochthuishouding en cellulaire processen te ondersteunen.

Leefstijl met stress, onjuiste voeding, medicijnen, supplementen en te weinig beweging

Kennelijk heeft onze leefstijl met stress, onjuiste voeding, medicijnen, supplementen en te weinig beweging een chronisch verzurend effect op ons lichaam, samen met plaspillen, word dit risico nog erger en zou er echt aandacht besteed moeten worden aan voeding, beweging, met de juiste suppletie. Voor wie geen gezondheidsklachten heeft, dan is deze informatie niet  van toepassing, maar wees alert. 

Bleekselderij kan als een natuurlijke bloedverdunner werken

Dat komt vooral omdat er een stofje ftaliden in zit. Deze stof maakt de spieren rond de bloedvaten rustig en relaxed zodat de vaten wijder open gaan staan. Dat kan tot gevolg hebben dat het bloed onder een lagere druk door de aders stroomt. Er is een tweede reden waarom bleekselderij goed kan werken bij hoge bloeddruk. Het is namelijk een diureticum, dat is een medische term voor een plant die vocht afdrijft. Mensen met hart en vaatziekten krijgen vaak plaspillen voorgeschreven, want minder vocht, betekent minder bloed en dus een lagere bloeddruk.

KokenKoken

Een te hoog LDL cholesterol of een teveel aan homocysteïne 

Voedingsmiddelen waaruit homocysteïne wordt gevormd in het menselijk lichaam zijn melkeiwitten en kaas (caseïne!),  eiwit, hetzelfde als in vlees van zoogdieren en vissen. Zo kan een veelvuldig gebruik van eiwitten (met name eiwitshakes) een ophoping van homocysteïne in het bloed veroorzaken.  Overmatig homocysteïne in het bloed kan de bloedvaten beschadigen en kan net zo gevaarlijk zijn als een te hoog LDL cholesterol

Magnesium activeert enzymen

in ons lichaam en als we deze uit plassen, kan dit gevolgen hebben voor de alvleesklier, de spijsvertering en het hart. Als de spijsvertering niet goed loopt, heeft dit gevolgen voor de rest van het lichaam en kunnen er belangrijke voedingsstoffen te kort komen. Magnesium zorgt voor ontspanning van de spieren en ook ons hart is een spier. 

Vitamine B1 uit onbewerkte koolhydraten

Vitamine B1 tekort kan psychische klachten geven, is betrokken bij het zenuwstelsel en een goede hartfunctie en maakt energie vrij uit voeding. Deze energie haalt deze vitamine uit onbewerkte koolhydraten en je leest het goed. Dat betekend dat bewerkte koolhydraten een te lage te lage bloedglucosespiegel en deze stoffen gelijk in de bloedbaan gespoten worden, waardoor het lichaam geen glucose uit de cellen hoeft te verbranden en zwelt op. 

De dosering van medicijnen en voeding komt heel precies bij de bloeddruk. Zo kunnen we niets doen en de medicijnen het werk laten doen, of we kunnen het lichaam een handje helpen. Dat is niet alleen goed voor het lichaam, de arts zal er ook blij mee zijn, omdat er dan beter medicatie ingezet kan worden en mogelijk met veel minder medicijnen af behandeld hoeft te worden.

Pas op! Voorkom afvalophoping

Overal lezen we over een gezonde levensstijl, diëten, voedingsadviezen, we zien ze overal voorbij komen en als iemand het niet weet en medicijnen gebruikt, moeten de medicijnen nauwkeurig in de gaten gehouden worden door de arts. Want als dit niet afgestemd wordt op de nieuwe levensstijl, dan lost het ene probleem op met als gevolg dat er een ander probleem met de gezondheid ontstaat, zoals bijvoorbeeld jicht of een chronische gebrek aan energie.

Tenslotte Kalium, slaap, vetten en oliën

Een kaliumkanaal is een ionkanaal dat hoofdzakelijk kalium-ionen doorlaat en zorgt voor een goed slaap-waakritme en nachtrust. Wat is een kaliumkanaal en ionkanaal. Een ionkanaal is een eiwit dat zorgt voor het passieve transport van ionen doorheen het celmembraan van een cel, hetgeen normaal gezien nooit doorlaatbaar is voor geladen of hydrofiele stoffen, zoals vetten en oliën . Een ionkanaal onderscheidt zich van een gewone porie, doordat het afwisselend open en gesloten kan zijn.

Dit bloedonderzoek wordt toegepast om het risico op hart- en vaatziekten in te schatten.
De volgende testen worden uitgevoerd: 

  • Cholesterol – Grootste veroorzaker hart- en vaatziekte
  • Splitsing in HDL en LDL-cholesterol – Cholesterol bestaat uit goed(HDL) en slecht cholesterol(LDL)
  • cholesterol/HDL ratio
  • LDL/HDL-risico index 
  • Trygliceriden – Opgenomen vet gehalte
  • Hs-CRP – Om bij gezonde personen te voorspellen of er een verhoogde kans is om een hart- en/of vaatziekte te krijgen
  • Lipoproteïne(a) ofwel LP(a) genoemd

Overleg met een arts, vergeet niet zelfmanagement

Het allerbeste wat we kunnen doen is te korten voorkomen door levensstijl en voeding aan te passen. Ook als we het even niet weten, wat we nu precies willen zeggen in een consult van 10 minuten, hoogstens 20 minuten moeten zeggen tegen de arts. Vergeet niet, dat een dokter of een adviseur, blijft ook maar een mens. 

We dragen zelf, de verantwoordelijkheid voor onze gezondheid

Ten alle tijden, dragen we zelf, de verantwoordelijkheid voor onze gezondheid en daar kunnen we zelf ook beslissingen over kunnen nemen. Niemand betaald de schade, niemand hoeft de boeten, pijn, verdriet, verlies van werk en gezin, het is allemaal voor ons, als elke poging mislukt en dat kost nog bergen met geld ook.

Werk aan gezonde gewoonten

De veranderingen en keuzes die we maken voor een gezonder leven, kunnen we beter niet haastig naar binnen willen schrokken, en als we dit wel zouden doen, zou dat lichaam het niet in één keer kunnen verteren. Naar welke kennis iemand op zoek is en wat we een persoon zouden willen leren, elke situatie is anders, het zou niet verstandig zijn om zonder gedegen onderzoek kennis door te geven, want niemand kan zeggen hoe dat soort dingen uit gaat pakken.

Zaken waar we wel alvast aan kunnen werken

  • Meer bewegen en sport;
  • Minder stress of omgaan met stress
  • Keuzes maken in het leven;
  • Bij ons zelf stilstaan;
  • Pak bijvoorbeeld een oude hobby op;
  • Weet wat te eten en waarom en noteer dat in een dagboek;
  • Ons zelf leren kennen, waar zijn we goed in en wat kan de Oosterse geneeskunde voor ons betekenen;
  • Ontdek hoeveel tijd er in 24 uur zit en en leer nieuwe gewoonten aan;
  • Pas op met koffie;
  • Drink voldoende vocht