Cortisol en cholesterol

Cortisol wordt gemaakt uit HDL Cholesterol, de wasachtige, vettige substantie die de lever maakt uit onbewerkte voedingsvetten, om het lichaam van energie te voorzien en om beschadigde cellen te herstellen in de bloedvaten. Zo hebben we vetten nodig voor onder andere een goed werkend immuunsysteem, de opbouw en bescherming van al je lichaamscellen, de opname van voedingsstoffen als mineralen en de transport van vitamines. Veel mensen zijn bang voor vet en vervangen de volle vetten in ‘magere’ of lightproducten, en daarmee steunen we het lichaam niet. We hebben  juist een beetje vet nodig voor een goede hormoonhuishouding. 

Cholesterol, Cortisol

Vet houdt een gezond HDL cholesterol in stand en kan de LDL onschadelijk maken

Vet houd een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in je bijnieren en gehaald uit HDL cholesterol en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan. Je kan er op wachten, dat als de overgang zijn intrede heeft gedaan, er geen progesteron meer wordt aangemaakt en we juist nu behoefte hebben aan gezonde vetten, om onze bijnieren te voorzien van een hormonaal balans. Het probleem is dat te veel geoxideerd cholesterol de bloedvaten kan verstoppen en uiteindelijk kan leiden tot hart en vaatziekten.

Stoornissen in de vetstofwisseling, door te veel vet of transvetten

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, diabetes mellitus en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. Zo is vitamine B12 afhankelijk van de maagzuurproductie. Als deze tijdens stress verminderd, dan is de eiwitvertering ook minder waardoor vitamine B12 niet voldoende los kan worden gemaakt om zich te binden met de Intrinsiek Factor. Hierdoor wordt er minder vitamine B12 opgenomen door het lichaam en kan er een te kort ontstaan.

Voedingsvetten

Er zijn verschillende voedingsvetten
Onverzadigde vettenVerzadigde vettenTransvettenOnderzoek
Onverzadigde vetten zijn vaak gezond, ze komen voor in planten, vis en noten. Verzadigde vetten zijn vaak dierlijke vetten en ze hoeven helemaal niet ongezond te zijn.Transvetten zijn industrieel gecreëerde vetten. Deze zijn ronduit schadelijk voor je gezondheid. Het lichaam als je beste dokterNeurotransmitters zijn de boodschappersstofjes, in je hersenen zijn afhankelijk van onverzadigde vetten.
Zoals olijfolie en paranoten

Het lichaam als je beste dokter
De kwaliteit van het product, dat het verzadigde vet bevat, is bepalend voor het effect op je gezondheid. Als voorbeeld: palmolie, gefrituurd voedsel, zoals snacks, fabrieksmatig geproduceerd voedsel, als koekjes, pizza’s Neurotransmitters Neurotransmitters Totaal (RP Urineonderzoek)Totaal (RP Urineonderzoek) hormonen uit urine
Cholesterol-Test is een zelftest voor thuisBij verdenking van een verhoogd risico op arteriosclerose – slagaderverharding.Voor veel diabetes type-2-patiënten is het van belang om naast het regelmatig controleren van de bloedsuikerspiegel (glucose) ook het totale cholesterolgehalte te meten. Pre-diabetes indicatietest
Voorkom LDL cholesterol met wortelsNaast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, pre-diabetes en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal,Gal

Wees niet bang voor vet en waarom je meer vet nodig hebt, na de overgang

Veel mensen zijn bang voor vet en vervangen de volle vetten in ‘magere’ of lightproducten, en daarmee steun je het lichaam niet. Je hebt juist een beetje vet nodig voor een goede hormoonhuishouding. Vet houd een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in je bijnieren en gehaald uit HDL cholesterol en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan. Je kan er op wachten, dat als de overgang zijn intrede heeft gedaan, er geen progesteron meer wordt aangemaakt en we juist nu behoefte hebben aan gezonde vetten, om onze bijnieren te voorzien van Cortisol.

Een gezond leefpatroon of medicijnen

Het zou beter zou zijn, eerst eens na iemand zijn of haar leefstijl te kijken, zoals beweging en gezonde voeding en tijdelijk of voor nood medicijnen of suppletie in te zetten. Het nut van een voeding, beweging en timemanagement rapport bijhouden. Een voeding en bewegingsdagboek invullen maakt je bewuster van je eet en bewegingspatroon. Niet alleen geeft het inzicht in wat je eet, maar ook waarom je iets at bewoog of dronk op dat moment en hoe jij je voelde. Met super handige tips om manager te worden van jouw tijd.

SportSport

Stoornissen in de vetstofwisseling

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, diabetes mellitus en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. Bij elk ziektebeeld waarbij de geestelijke gezondheidszorg ingeschakeld wordt, zou eerst gekeken moeten worden of de onderlinge verhoudingen van Vitamine B in balans is. Vitamine B12 kan ook op een natuurlijke manier het LDL-cholesterol verlagen, terwijl het HDL-cholesterol verhoogd wordt! Een bloedonderzoek waarbij VLDL, LDL, HDL, Triglyceriden, VLDL (Lipoproteine electroforese) uit serum gemeten worden. LDL en VLDL worden beide  beschouwd als “slechte” soorten cholesterol. Om te voorkomen dat VLDL en LDL de bloedvaten verstoppen, kan er een cholesterol verlangend dieet gevolgd worden.

Op tijd goede voorlichting geoxideerd cholesterol en homocysteïne

Als mensen met geoxideerd cholesterol op tijd goede voorlichting kregen over voeding, dus naar een diëtiste of voedingsdeskundige worden doorverwezen, dan zou veel schade beperkt of voorkomen kunnen worden. Als er al een veel te hoog cholesterol gemeten is, dan zou het inzetten van gezonde voeding naast medicijnen en of een voedingssupplement. 

Gezonde voeding medicijnen en natuurlijke suppletie

Een supplement bestaande uit geconsecreerde  voedingsstoffen, zou een goede optie zijn en kunnen werken om het LDL en VLDL Cholesterol te verlagen, verder te gaan met gezonde voeding naast het bestaande medicijn gebruik er zouden vele bijwerkingen voorkomen kunnen worden, want immers met de arts overlegd kunnen worden, of de cholesterolwaardes weer in balans zijn en of de medicijnen of suppletie afgebouwd kunnen worden of het gebruik van vreemde stoffen tot het minimum beperkt houden. Een ander groot probleem is dat er door alle stoffen een overmaat aan histamine kunnen ontstaan, waardoor de weerstand heel hard moet gaan werken en er ontstekingen kunnen ontstaan in de slijmvliezen, hierdoor zijn we weer meer vatbaar voor virussen.

De mensen zijn bang of worden bang, niemand wil een hartaanval

En we willen ook allemaal onze kinderen op zien groeien. Dus worden er soms zelfs twee verschillende pillen tegen cholesterol genomen. Die niet alleen de foute LDL cholesterol naar beneden schroeft maar ook de goede HDL cholesterol. Er kunnen de bijwerkingen zijn van cholesterolverlagers

Homocysteïne kan bloedvaten beschadigen

Homocysteïne is sterk in verband gebracht met hartklachten, beroertes en ❶ perifere vasculaire ziekte ( een aandoening van de bloedvaten die de benen en voeten treft). Homocysteïne hecht aan LDL en wijzigt haar structuur. Deze wijziging van LDL door homocysteïne lijkt hart en vaatziekten te versnellen. De erfelijk enzymdeficiëntie is zeldzaam. Homocysteïne niveaus kunnen ook stijgen wanneer B-vitaminen laag zijn. 

Homocysteïne neemt toe wanneer we ouder worden

Overtollig urineren veroorzaakt door hoge bloedsuikerspiegel lijkt te leiden tot het verlies van de in wateroplosbare vitaminen van de B. Vitamine B tekorten worden ook waarschijnlijker naarmate we ouder worden, omdat het homocysteïne dan kan stijgen, door het verouderingsproces. Een opeenhoping van homocysteïne veroorzaakt ook het verlies van cysteïne, een belangrijk antioxidant. Neem nooit een foliumzuur supplement, voordat je weet of foliumzuur laag is, anders kan het opsporen van een vitamine B12 tekort verhinderen

Cortisol werkt op suiker, eiwitten en vetten

Het is de bedoeling met cortisol meer energie te krijgen, het suikergehalte wordt verhoogd, eiwitten worden afgebroken en de vet omzetting wordt geregeld. Neem je langdurig cortisone als medicijn, dan heb je langdurig een verhoogd suikergehalte, mensen die een hogere kans hebben op suikerziekte, hebben dan kans dat suikerziekte aangewakkerd wordt, maar ook dat suiker blijft hangen in de bloedvaten.

Foute vetten en suiker beschadigen het bloedvat

Als het suiker in het bloedvat kan komen werkt de zoetstof net als in de suikerpot, en heeft de eigenschap om hard te worden. Het verharde suiker aan de binnenkant van de bloedvaten blijven hangen, samen met het foute LDL cholesterol, als plak. Dit kan je bloedvaten beschadigen en dan zien LDL cholesterol vetten kans om zich daarbij aan te sluiten en zo ontstaat er dan een te hoog LDL cholesterol in je bloed. 

Cortisol regelt ook de bloeddruk

Bij te weinig cortisol, daalt de bloeddruk, bij een stijging van cortisol stijgt de bloeddruk. en zet het DHEA uit, omdat ze niet samen kunnen werken. Een verhoging van cortisol kan bij stress het histamine gehalte verhogen, waardoor het de immuun functie voor een deel uit kan schakelen. Cortisol en DHEA kunnen niet tegelijk functioneren. Hoge cortisolwaarden verhogen de bloedsuikerspiegel en kan de schildklierfunctie afremmen en geeft minder energie

KokenKoken

Een plan van aanpak en assertiviteit in zetten

Als Orthomoleculair Therapeut en voedingsdeskundige is overleg met een arts erg belangrijk. De arts blijft eindverantwoordelijk en als er iets met met het lichaam gebeurd, kan de arts een doorverwijzing schrijven voor een specialist. Blijf dus met de arts in gesprek! Als persoon zijn er van allerlei zaken te bespreken en is er vaak verborgen informatie, wat kan leiden naar een juist onderzoek, blijf scherp en assertief. Wellicht kan mijn praktijk helpen om daar wat handvaten in te geven en samen een plan van aanpak op zetten. Uit ervaring is duidelijk geworden, dat het niet altijd gemakkelijk is om nee te zeggen, tegen iets wat mogelijk meteen de klachten kan verminderen. Start met met het aanpassen van voeding en kijk vanuit daar verder.

HDL en LDL cholesterol

Er zijn twee soorten cholesterol: HDL en LDL. LDL cholesterol kan een risicofactor zijn voor slagaderziekte, terwijl HDL cholesterol juist een gunstig effect heeft omdat het cholesterol kan afvoeren. Is het LDL cholesterolgehalte in het bloed hoog, dan kan het zich gaan afzetten in de binnenwand van de slagaders. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar de slagaderwand beschadig en minder glad is. Denk als voorbeeld aan suiker, koolhydraten, verkeerde vetten en calcium. Hoe meer LDL cholesterol in het bloed, hoe groter de kans op slagaderziekte.

HDL cholesterol is nodig voor aanmaak van gal en vitamine D

LDL transporteert cholesterol van de lever naar het lichaam, HDL brengt het overtallige cholesterol weer terug naar de lever om te worden afgebroken. Hier moet wel een juiste lever werking voor zijn. Het goede cholesterol is ook nodig voor de aanmaak van gal en vitamine D. LDL-cholesterol is het slechte cholesterol. Hoe lager dit is, hoe beter. De Streefwaardes verschillen per persoon. Dit heeft te maken met je risico op hart- en vaatziekten. een LDL-cholesterol onder de 3,0 mmol/l is over het algemeen goed.

Wortels rijk zijn aan oplosbare vezels en vezels binden LDL cholesteroldeeltjes aan zich, waardoor ze samen met de vezels je lichaam verlaten en zo weer een bijdrage leveren aan gezonde bloedvaten. Rauwe wortels stimuleren de speekselproductie in de mond. Dit houdt de zuurgraad in goede conditie en houdt het tandglazuur intact, en kan zelfs tanderosie helpen te voorkomen. Het knagen op een wortel reinig je de tanden en kiezen vooral tussen alle hoekjes en spleten. Ouderen kunnen ook wortelsap drinken om constipatie te verminderen en de darmflora gezond te houden.