Cortisol en cholesterol

Cortisol wordt gemaakt uit HDL Cholesterol, de wasachtige, vettige substantie die de lever maakt uit onbewerkte voedingsvetten, om het lichaam van energie te voorzien en om beschadigde cellen te herstellen in de bloedvaten. Zo heb je vetten nodig voor onder andere een goed werkend immuunsysteem, de opbouw en bescherming van al je lichaamscellen, de opname van mineralen en het transport van vitamines. 

Stoornissen in de vetstofwisseling, door te veel vet of transvetten

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, diabetes mellitus en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. Zo is vitamine B12 afhankelijk van de maagzuurproductie. Als deze tijdens stress verminderd, dan is de eiwitvertering ook minder waardoor vitamine B12 niet voldoende los kan worden gemaakt om zich te binden met de Intrinsiek Factor. Hierdoor wordt er minder vitamine B12 opgenomen door het lichaam en kan er een te kort ontstaan. 

 

Onverzadigde vetten

Verzadigde vetten

Transvetten

Onverzadigde vetten zijn vaak gezond, ze komen voor in planten, vis en noten. 

Verzadigde vetten zijn vaak dierlijke vetten en ze hoeven helemaal niet ongezond te zijn.

Transvetten zijn industrieel gecreëerde vetten. Deze zijn ronduit schadelijk voor je gezondheid. Het lichaam als je beste dokter

Zoals olijfolie

Het lichaam als je beste dokter

De kwaliteit van het product, dat het verzadigde vet bevat, is bepalend voor het effect op je gezondheid. 

Als voorbeeld: palmolie, gefrituurd voedsel, zoals snacks, fabrieksmatig geproduceerd voedsel, als koekjes, pizza’s 

 

Cholesterol-Test is een zelftest voor thuis

Bij verdenking van een verhoogd risico op arteriosclerose – slagaderverharding.

Meer informatie

De test geeft uitsluitsel over de volgende bloedwaarden: totaalcholesterol, HDL, LDL en triglyceriden alsmede de LDL/HDL ratio in humaan capillair bloed.

Veel mensen zijn bang voor vet en vervangen de volle vetten in ‘magere’ of lightproducten, en daarmee steun je het lichaam niet. Je hebt juist een beetje vet nodig voor een goede hormoonhuishouding. Vet houd een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in je bijnieren en gehaald uit HDL cholesterol en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan. Je kan er op wachten, dat als de overgang zijn intrede heeft gedaan, er geen progesteron meer wordt aangemaakt en we juist nu behoefte hebben aan gezonde vetten, om onze bijnieren te voorzien van Cortisol.

Artikelen slijmvliezen en relatie tot cortisol

Het probleem is dat te veel geoxideerd cholesterol de bloedvaten kan verstoppen en uiteindelijk kan leiden tot een hartaanval of beroerte.

Dit is de reden waarom veel mensen bang zijn en dus cholesterolverlagers gaan gebruiken op voorschrift van een arts, terwijl het beter zou zijn, eerst eens na iemand zijn of haar leefstijl te kijken, zoals beweging en gezonde voeding. 

Het nut van een voeding, beweging en timemanagement rapport bijhouden
Een voeding en bewegingsdagboek invullen maakt je bewuster van je eet en bewegingspatroon. Niet alleen geeft het inzicht in wat je eet, maar ook waarom je iets at bewoog of dronk op dat moment en hoe jij je voelde. Met super handige tips om manager te worden van jouw tijd.

Het dagboek

Waarom een voeding en beweging dagboek?
Een voeding en bewegingsdagboek invullen maakt je bewuster van je eet en bewegingspatroon. Niet alleen geeft het inzicht in wat je eet, maar ook waarom je iets at bewoog of dronk op dat moment en hoe jij je voelde. Had je echt trek, was het etenstijd of at je uit verveling? Had je behoefte aan een wandeling? Ben je wel gegaan? 

Hoe je voorkomt dat je niet gaat wandelen. 

  • Sta vroeg op, mede omdat je misschien nog moet werken, of omdat je nog van alles moet ondernemen, je deur voor bezoek open staat, het huishouden, je kinderen die nog klein zijn, misschien is op dat tijdstip je partner nog thuis, enz.;
  • Drink in de ochtend een half liter gekookt lauw water met halve citroen, om mee te beginnen;
  • Ga daarna ontbijten;
  • Direct wandelen na het ontbijt, anders komt het er echt niet meer van;
  • Heb je pijn? Stuur dan een email om te kijken hoe je de pijn op kunt lossen, of een alternatief kunt bedenken voor wandelen. Vanuit je rolstoel of bed, kan je ook bewegen;
  • Hoe dan ook, jij bent degene die dit in je dag plant, er is niemand die dit voor jou gaat doen

Valkuilen

Als je eerlijk bent zie je meestal snel wat jouw valkuilen zijn.  Snoepen, eten uit verveling of gewoonte, meerdere keren opscheppen terwijl je al lang vol zit. Halveer gewoon je bord met eten. Niet bewegen omdat je daar geen tijd voor in hebt ingepland, het bezoek, het etentje, het heerlijke weer, de barbecue, iemand anders heeft ook een ijsje, een pilsje of wijntje, je wilt er zo graag bij horen. Iedereen zit gezellig te tafelen en jij voelt je een ware stoorzender. Zeg gewoon niet dat je minder aan het eten bent. Schep steeds kleine beetjes op. Word je iets aangeboden, zeg niet Nee, mocht dat niet gewaardeerd worden. Maar zeg dat je even naar het toilet moet en dat je straks even gaat kijken of je het ‘extra’ eten gaat nemen. Dan wordt het iets gemakkelijker, omdat als je terug komt, de anderen al zijn begonnen en ze allang weer vergeten zijn dat jij even naar het toilet was, het voorkomt discussies en stress. Je hoeft niet de anderen overtuigen, jij doet het voor jezelf. Wandelen en je voeding aanpassen en minder pijn, kunnen de eerste stappen zijn om te gaan sporten. 

Naast het invullen van de anamnese en indicatietesten

Is er een overzichtje nodig van wat je eet, drinkt en beweegt

Voeding & bewegingsdagboek downloaden of overschrijven van de tijden.

Houd het voeding en beweging dagboek voor 3 dagen bij. Print het schema uit of maak zelf een tijdtabel en stop het met een pen en een klein schrijfboekje in je tas Schrijf op, wat je eet en drinkt + hoeveelheden, hoe laat je eet en drinkt. Schrijf op, wat ineens in je opkomt, ” bijvoorbeeld een compliment omdat een goed voornemen is gelukt”. Houdt ook bij wat je aan beweging doet, hoe laat je op staat, wanneer je naar bed bent gegaan, schrijf ook op, waarom iets niet lukte, zo krijg je een overzicht. 

Stoornissen in de vetstofwisseling

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, diabetes mellitus en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. Bij elk ziektebeeld waarbij de geestelijke gezondheidszorg ingeschakeld wordt, zou eerst gekeken moeten worden of er niet een tekort aan vitamine B vitamines Vitamine B kan ook op een natuurlijke manier het LDL-cholesterol verlagen, terwijl het HDL-cholesterol verhoogd wordt!

 

Als mensen met geoxideerd cholesterol op tijd goede voorlichting kregen over voeding, dus naar een diëtiste of voedingsdeskundige worden doorverwezen, dan zou veel schade beperkt of voorkomen kunnen worden. Als er al een veel te hoog cholesterol gemeten is, dan zou een natuurlijk supplement uit voedingsstoffen bereid een goede optie kunnen zijn en kunnen werken aan het herstel, verder gaan met gezonde voeding en dan zouden vele mensen al die bijwerkingen niet hebben. Een ander groot probleem is dat er door alle stoffen een overmaat aan histamine kunnen ontstaan, waardoor de weerstand heel hard moet gaan werken en er ontstekingen kunnen ontstaan, hierdoor zijn we weer meer vatbaar voor virussen.

De mensen zijn bang of worden bang, wie wil er nu een hartaanval en dus worden er soms zelfs twee verschillende pillen tegen cholesterol voorgeschreven

Wat kunnen de bijwerkingen zijn van cholesterolverlagers

  • Jichtaanvallen;
  • Spierpijn;
  • Kortademigheid;
  • Duizeligheid;
  • Pijn heupen en knieën;
  • Geheugen problemen;
  • Opgeblazen gevoel;
  • Opgezwollen tong;
  • Problemen met slikken;
  • Maagproblemen;
  • Verteringsproblemen;
  • Slapeloosheid;
  • Incontinentie urine;
  • Koude lichaamsdelen

Homocysteïne kan bloedvaten beschadigen en is sterk in verband gebracht met hartaanvallen, beroertes en perifere vasculaire ziekte. Homocysteïne hecht aan LDL en wijzigt haar structuur. Deze wijziging van LDL door homocysteïne lijkt hart en vaatziekten te versnellen. De erfelijk enzymdeficiëntie is zeldzaam. Homocysteïne niveaus kunnen ook stijgen wanneer B-vitaminen laag zijn. Overtollig urineren veroorzaakt door hoge bloedsuikerspiegel lijkt te leiden tot het verlies van de in wateroplosbare vitaminen van de B. Vitamine B tekorten worden ook waarschijnlijker naarmate we ouder worden, omdat het homocysteïne dan kan stijgen, door het verouderingsproces. Een opeenhoping van homocysteïne veroorzaakt ook het verlies van cysteïne, een belangrijk antioxidant. Neem nooit een foliumzuur supplement, voordat je weet of foliumzuur laag is, anders kan het opsporen van een B12 tekort verhinderen. Hart en vaatziekten

  • Het is de bedoeling met cortisol meer energie te krijgen, het suikergehalte wordt verhoogd, eiwitten worden afgebroken en de vet omzetting wordt geregeld. 
  • Neem je langdurig cortisone als medicijn, dan heb je langdurig een verhoogd suikergehalte, mensen die een hogere kans hebben op suikerziekte, hebben dan kans dat suikerziekte aangewakkerd wordt, maar ook dat suiker blijft hangen in de bloedvaten, dit werkt net als suiker in de suikerpot, en heeft de eigenschap om hard te worden, als vloeistof bijna niet in beweging komt en nu komen we bij het onderwerp “bloed”, dan kan het verharde suiker aan je bloedvaten blijven hangen, als plak, dit kan je bloedvaten beschadigen en dan zien verkeerde vetten kans om zich daarbij aan te sluiten en zo ontstaat er dan een te hoog cholesterol in je bloed. 
  • Bij te weinig cortisol, daalt de bloeddruk;
  • Bij een stijging van cortisol stijgt de bloeddruk

Het antwoord wat ik krijg op mijn vraag; Mijn vraag: (mag mijn natuurlijk middel, naast de medicijnen worden ingezet in overleg met jouw arts?), deze vraag stel ik aan mensen die bij mij komen met de ernstige bijwerkingen van de statines. 

De terugkoppeling van sommige artsen, wat doorgegeven wordt aan zijn of haar patiënt:  “Natuurlijke middelen, waaronder ook voeding valt, werken toch niet, gebruikt u ze maar, u zult zien dat het geen enkel effect zal hebben”. (weinig motiverend als je het aan mij vraagt, erg jammer, gelukkig zijn er ook artsen die geïnteresseerd zijn in mijn methode en dat klinkt hoopgevend). Ik vind het als Orthomoleculair Therapeut en voedingsdeskundige noodzakelijk dat je met jouw arts overlegd, de arts blijft eindverantwoordelijk en als er iets met je lichaam gebeurd, kan de arts jou doorsturen naar het ziekenhuis voor onderzoek, blijf dus met je arts in gesprek! Jij hebt zelf ook iets te vertellen over jouw lichaam, ik kan je helpen om assertief te worden en een plan van aanpak op te zetten. 

HDL en LDL cholesterol

Er zijn twee soorten cholesterol: HDL en LDL. LDL cholesterol kan een risicofactor zijn voor slagaderziekte, terwijl HDL cholesterol juist een gunstig effect heeft omdat het cholesterol kan afvoeren. Is het LDL cholesterolgehalte in het bloed hoog, dan kan het zich gaan afzetten in de binnenwand van de slagaders. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar de slagaderwand beschadig en minder glad is. Denk als voorbeeld aan suiker, koolhydraten, verkeerde vetten en calcium. Hoe meer LDL cholesterol in het bloed, hoe groter de kans op slagaderziekte. LDL transporteert cholesterol van de lever naar het lichaam, HDL brengt het overtallige cholesterol weer terug naar de lever om te worden afgebroken. Hier moet wel een juiste lever werking voor zijn. Het goede cholesterol is ook nodig voor de aanmaak van gal en vitamine D. LDL-cholesterol is het slechte cholesterol. Hoe lager dit is, hoe beter. De Streefwaardes verschillen per persoon. Dit heeft te maken met je risico op hart- en vaatziekten. een LDL-cholesterol onder de 3,0 mmol/l is over het algemeen goed

 

Streefwaardes verschillen per persoon. Dit heeft te maken met je risico op hart- en vaatziekten. een LDL-cholesterol onder de 3,0 mmol/l is over het algemeen goed

 

LDL cholesterol normaal

Hart en vaatziekten in familie – erfelijke belasting

Met hart- en vaatziekten die jonger zijn dan 70 jaar

Een LDL-cholesterol onder de 3,0 mmol/l is over het algemeen goed

Lager dan 2,6 mmol/l bij mensen met een hoog risico op hart- en vaatziekten

Lager dan 1,8 mmol/l bij mensen met hart- en vaatziekten die jonger zijn dan 70 jaar


HDL-cholesterol is het goede cholesterol. Het helpt bij het opruimen van het cholesterol uit het bloed. Er is geen streefwaarde. Maar een hogere waarde geeft mogelijk een lager risico op hart- en vaatziekten. 

HDL-cholesterol normaal

Bij vrouwen

Bij mannen

 

Hoger dan 1,2 mmol/l bij vrouwen

Hoger dan 1,0 mmol/l  bij mannen

 

Mag hoger zijn, dan is er minder kans op hart en vaatziekten

Mag hoger zijn, dan is er minder kans op hart en vaatziekten


Triglyceridengehalte geldt niet echt een streefwaarde. Een waarde lager dan 1,7 mmol/l wijst op een lager risico op hart- en vaatziekten. 

Lagere waarde triglyceriden

Hogere waarde triglyceriden

Een waarde lager dan 1,7 mmol/l wijst op een lager risico op hart- en vaatziekten. 

Een waarde hoger dan 1,7 mmol/l wijst op een hoger risico op hart- en vaatziekten. 

Tabel voor totaal cholesterol waarden

Totaal cholesterolgehalte

Het cholesterolgehalte is

lager dan 5,0 mmol/l

Normaal

5,0 – 6,4 mmol/l

Licht verhoogd 

6,5 – 7,9 mmol/l

Verhoogd

hoger dan 8,0 mmol/l

Sterk verhoogd