Cortisol en cholesterol

Cortisol wordt gemaakt uit HDL Cholesterol, de wasachtige, vettige substantie die de lever maakt uit onbewerkte voedingsvetten, om het lichaam van energie te voorzien en om beschadigde cellen te herstellen in de bloedvaten. Zo heb je vetten nodig voor onder andere een goed werkend immuunsysteem, de opbouw en bescherming van al je lichaamscellen, de opname van mineralen en het transport van vitamines. Veel mensen zijn bang voor vet en vervangen de volle vetten in ‘magere’ of lightproducten, en daarmee steun je het lichaam niet. Je hebt juist een beetje vet nodig voor een goede hormoonhuishouding.

Cholesterol, Cortisol

Vet houdt een gezond HDL cholesterol in stand en kan de LDL onschadelijk maken

Vet houd een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in je bijnieren en gehaald uit HDL cholesterol en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan. Je kan er op wachten, dat als de overgang zijn intrede heeft gedaan, er geen progesteron meer wordt aangemaakt en we juist nu behoefte hebben aan gezonde vetten, om onze bijnieren te voorzien van een hormonaal balans. Het probleem is dat te veel geoxideerd cholesterol de bloedvaten kan verstoppen en uiteindelijk kan leiden tot hart en vaatziekten.

Stoornissen in de vetstofwisseling, door te veel vet of transvetten

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, diabetes mellitus en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. Zo is vitamine B12 afhankelijk van de maagzuurproductie. Als deze tijdens stress verminderd, dan is de eiwitvertering ook minder waardoor vitamine B12 niet voldoende los kan worden gemaakt om zich te binden met de Intrinsiek Factor. Hierdoor wordt er minder vitamine B12 opgenomen door het lichaam en kan er een te kort ontstaan.

Wees niet bang voor vet en waarom je meer vet nodig hebt, na de overgang

Veel mensen zijn bang voor vet en vervangen de volle vetten in ‘magere’ of lightproducten, en daarmee steun je het lichaam niet. Je hebt juist een beetje vet nodig voor een goede hormoonhuishouding. Vet houd een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in je bijnieren en gehaald uit HDL cholesterol en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan. Je kan er op wachten, dat als de overgang zijn intrede heeft gedaan, er geen progesteron meer wordt aangemaakt en we juist nu behoefte hebben aan gezonde vetten, om onze bijnieren te voorzien van Cortisol.

Onverzadigde vetten

Verzadigde vetten

Transvetten

Onverzadigde vetten zijn vaak gezond, ze komen voor in planten, vis en noten.

Verzadigde vetten zijn vaak dierlijke vetten en ze hoeven helemaal niet ongezond te zijn.

Transvetten zijn industrieel gecreëerde vetten. Deze zijn ronduit schadelijk voor je gezondheid. Het lichaam als je beste dokter

Zoals olijfolie

Het lichaam als je beste dokter

De kwaliteit van het product, dat het verzadigde vet bevat, is bepalend voor het effect op je gezondheid. 

Als voorbeeld: palmolie, gefrituurd voedsel, zoals snacks, fabrieksmatig geproduceerd voedsel, als koekjes, pizza’s

Cholesterol-Test is een zelftest voor thuis

Bij verdenking van een verhoogd risico op arteriosclerose – slagaderverharding.

Meer informatie

De test geeft uitsluitsel over de volgende bloedwaarden: totaalcholesterol, HDL, LDL en triglyceriden alsmede de LDL/HDL ratio in humaan capillair bloed.

Een gezond leefpatroon of medicijnen

Het zou beter zou zijn, eerst eens na iemand zijn of haar leefstijl te kijken, zoals beweging en gezonde voeding en tijdelijk of voor nood medicijnen of suppletie in te zetten. Het nut van een voeding, beweging en timemanagement rapport bijhouden
Een voeding en bewegingsdagboek invullen maakt je bewuster van je eet en bewegingspatroon. Niet alleen geeft het inzicht in wat je eet, maar ook waarom je iets at bewoog of dronk op dat moment en hoe jij je voelde. Met super handige tips om manager te worden van jouw tijd.

KokenKoken

Stoornissen in de vetstofwisseling

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, diabetes mellitus en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. Bij elk ziektebeeld waarbij de geestelijke gezondheidszorg ingeschakeld wordt, zou eerst gekeken moeten worden of er niet een tekort aan vitamine B vitamines Vitamine B kan ook op een natuurlijke manier het LDL-cholesterol verlagen, terwijl het HDL-cholesterol verhoogd wordt! Bloedonderzoek, totaal cholesterol LDL HDL Triglyceriden VLDL

Op tijd goede voorlichting geoxideerd cholesterol en homocysteïne

Als mensen met geoxideerd cholesterol op tijd goede voorlichting kregen over voeding, dus naar een diëtiste of voedingsdeskundige worden doorverwezen, dan zou veel schade beperkt of voorkomen kunnen worden. Als er al een veel te hoog cholesterol gemeten is, dan zou een natuurlijk supplement uit voedingsstoffen bereid een goede optie kunnen zijn en kunnen werken aan het herstel, verder gaan met gezonde voeding en dan zouden vele mensen al die bijwerkingen niet hebben. Een ander groot probleem is dat er door alle stoffen een overmaat aan histamine kunnen ontstaan, waardoor de weerstand heel hard moet gaan werken en er ontstekingen kunnen ontstaan, hierdoor zijn we weer meer vatbaar voor virussen.

Dus worden er soms zelfs twee verschillende pillen tegen cholesterol genomen. Die niet alleen de foute cholesterol naar beneden schroeft maar ook de goed.

Wat kunnen de bijwerkingen zijn van cholesterolverlagers

  • Jichtaanvallen;
  • Spierpijn;
  • Kortademigheid;
  • Duizeligheid;
  • Pijn heupen en knieën;
  • Geheugen problemen;
  • Opgeblazen gevoel;
  • Opgezwollen tong;
  • Problemen met slikken;
  • Maagproblemen;
  • Verteringsproblemen;
  • Slapeloosheid;
  • Incontinentie urine;
  • Koude lichaamsdelen

Homocysteïne is sterk in verband gebracht met hartaanvallen, beroertes en perifere vasculaire ziekte. Homocysteïne hecht aan LDL en wijzigt haar structuur. Deze wijziging van LDL door homocysteïne lijkt hart en vaatziekten te versnellen. De erfelijk enzymdeficiëntie is zeldzaam. Homocysteïne niveaus kunnen ook stijgen wanneer B-vitaminen laag zijn. Overtollig urineren veroorzaakt door hoge bloedsuikerspiegel lijkt te leiden tot het verlies van de in wateroplosbare vitaminen van de B. Vitamine B tekorten worden ook waarschijnlijker naarmate we ouder worden, omdat het homocysteïne dan kan stijgen, door het verouderingsproces. Een opeenhoping van homocysteïne veroorzaakt ook het verlies van cysteïne, een belangrijk antioxidant. Neem nooit een foliumzuur supplement, voordat je weet of foliumzuur laag is, anders kan het opsporen van een B12 tekort verhinderen. Hart en vaatziekten

  • Het is de bedoeling met cortisol meer energie te krijgen, het suikergehalte wordt verhoogd, eiwitten worden afgebroken en de vet omzetting wordt geregeld.
  • Neem je langdurig cortisone als medicijn, dan heb je langdurig een verhoogd suikergehalte, mensen die een hogere kans hebben op suikerziekte, hebben dan kans dat suikerziekte aangewakkerd wordt, maar ook dat suiker blijft hangen in de bloedvaten, dit werkt net als suiker in de suikerpot, en heeft de eigenschap om hard te worden, als vloeistof bijna niet in beweging komt en nu komen we bij het onderwerp “bloed”, dan kan het verharde suiker aan je bloedvaten blijven hangen, als plak, dit kan je bloedvaten beschadigen en dan zien verkeerde vetten kans om zich daarbij aan te sluiten en zo ontstaat er dan een te hoog cholesterol in je bloed. Zie ook Diabetes  en Hypo glykemie

Cortisol regelt ook de bloeddruk

Bij te weinig cortisol, daalt de bloeddruk; Bij een stijging van cortisol stijgt de bloeddruk. Het antwoord wat ik krijg op mijn vraag en de terugkoppeling van sommige artsen. Mijn vraag: (mag mijn natuurlijk middel, naast de medicijnen worden ingezet in overleg met jouw arts?), deze vraag stel ik aan mensen die bij mij komen met de ernstige bijwerkingen van de statines. De terugkoppeling van sommige artsen, wat doorgegeven wordt aan zijn of haar patiënt: “Natuurlijke middelen, waaronder ook voeding valt, werken toch niet, gebruikt u ze maar, u zult zien dat het geen enkel effect zal hebben”. (weinig motiverend als je het aan mij vraagt, erg jammer, gelukkig zijn er ook artsen die geïnteresseerd zijn in mijn methode en dat klinkt hoopgevend).

Een plan van aanpak en assertiviteit in zetten

Ik vind het als Orthomoleculair Therapeut en voedingsdeskundige noodzakelijk dat je met jouw arts overlegd, de arts blijft eindverantwoordelijk en als er iets met je lichaam gebeurd, kan de arts jou doorsturen naar het ziekenhuis voor onderzoek, blijf dus met je arts in gesprek! Jij hebt zelf ook iets te vertellen over jouw lichaam, ik kan je helpen om assertief te worden en een plan van aanpak op te zetten. Uit ervaring weet ik, dat het niet altijd gemakkelijk is om nee te zeggen tegen iets wat je mogelijk van je klachten af kan helpen. Start met je voeding aanpassen, begin alvast met de volgende tip!

HDL en LDL cholesterol

Er zijn twee soorten cholesterol: HDL en LDL. LDL cholesterol kan een risicofactor zijn voor slagaderziekte, terwijl HDL cholesterol juist een gunstig effect heeft omdat het cholesterol kan afvoeren. Is het LDL cholesterolgehalte in het bloed hoog, dan kan het zich gaan afzetten in de binnenwand van de slagaders. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar de slagaderwand beschadig en minder glad is. Denk als voorbeeld aan suiker, koolhydraten, verkeerde vetten en calcium. Hoe meer LDL cholesterol in het bloed, hoe groter de kans op slagaderziekte.

HDL cholesterol is nodig voor aanmaak van gal en vitamine D

LDL transporteert cholesterol van de lever naar het lichaam, HDL brengt het overtallige cholesterol weer terug naar de lever om te worden afgebroken. Hier moet wel een juiste lever werking voor zijn. Het goede cholesterol is ook nodig voor de aanmaak van gal en vitamine D. LDL-cholesterol is het slechte cholesterol. Hoe lager dit is, hoe beter. De Streefwaardes verschillen per persoon. Dit heeft te maken met je risico op hart- en vaatziekten. een LDL-cholesterol onder de 3,0 mmol/l is over het algemeen goed.