Middenrifbreuk

Het middenrif is een grote spier en is de scheiding tussen borstholte en buik en wordt ook wel diafragma genoemd. Boven het middenrif liggen de longen en het hart, met de slokdarm, die een verbinding maakt tussen mond en maag, eronder de lever, de maag, de milt en de darmen. Bij een onbalans tussen onvoldoende of teveel maagzuur sluit de spier van de maag niet goed. Het spijsverteringskanaal is een buis waarin voedsel van boven naar beneden hoort te stromen, als maagzuur terug lekt tussen de verbinding van keel en de maag, dan kan dat gaan irriteren en kan het slijmvlies stuk gaan, die ons beschermt tegen allerlei bacteriën uit onze mond.

Middenrifbreuk

Maagzuur is ontworpen voor de vertering van de eiwitten, de nutriënten moeten opgelost worden in het maagzuur. De allergrootste eiwitmoleculen in ons voedsel zijn dierlijke eiwitten en gluten in granen, als er te weinig maagzuur aanwezig is de maag onvoldoende in staat om deze eiwitten af te breken. Het gevolg is een massa van onverteerd eiwitrijk voedsel. Dit lokt schadelijke  micro-organismes als bacteriën en schimmels, en verdringen de gezonde bacteriën, de vuilnismannen van moeder natuur. Deze doen zich tegoed aan de half verteerde massa d.m.v. gisting en rotting. 

Het middenrif heeft een kleine opening waar de slokdarm passeert voor dat voedsel in de maag uitkomt. Bij een hernia kan de maag door die opening omhooggeduwd worden in de borstkas. Het diafragma hoort zich te sluiten als er een balans in maagzuur aanwezig is met de juiste zuurgraad (zeer zuur, een pH van 2 of lager). Bij onvoldoende maagzuur kan onverteerd rottend voedsel omhoog komen, waardoor de schimmelinfecties als aspergillus fumigatus bij een verzwakt immuunsysteem luchtweginfecties kunnen veroorzaken

Langzame en snelle koolhydraten, ze werken heel verschillend

De gemiddelde mens, gebruikt meer koolhydraten per dag, dan onze voorouders uit het stenen tijdperk in een heel jaar aten en dat geeft teveel maagzuur. Over koolhydraten is vaak veel informatie te vinden, we zouden ze niet moeten eten, want anders worden we dik. Maar dat is wel heel kort door de bocht, als mens hebben namelijk snelle en langzame koolhydraten, die heel verschillend in het lichaam worden opgenomen. Als de hersenen alarm slaan en daardoor energie willen gaan besparen, door de vertering in de maag langzamer te laten verlopen, blijft het voedsel, met als bij te weinig maagzuur in de maag staan en gaat rotten, schimmels zijn dol op deze bodem van koolhydraten en suikers.

Als eiwitten niet juist verteerd worden en het maagzuur daardoor omhoog komt

Hierdoor ontstaan gassen, die een opgeblazen gevoel geven en ervoor zorgen dat het maagzuur omhoog gestuwd wordt, genaamd GER en GERD. Nu we weten, dat het wellicht om een gebrekkige eiwitvertering gaat. Schrijf eens op, de tijd en wat er is gegeten en wanneer de klachten ontstonden. De kans is erg groot dat deze klachten volgen na de eten van vlees, zuivel, eieren of granen. Zorg dat reflux voorkomen (het vaak terugvloeien van maagzuur) in de slokdarm. Dit kan het slijmvlies van de slokdarm beschadigen en ontstekingen geven in het slijmvlies, waardoor van vorming van littekenweefsel ontstaan, wat kan leiden tot zweren en of ontstekingen.

Een massa van onverteerd eiwitrijk voedsel, lokt  micro-organismes als bacteriën en schimmels

Met dierlijke eiwitten, gluten in granen ben zijn we dus bacteriën en schimmels aan het voeden, met gevolgen als een overdaad aan afvalstoffen, als indican en skatol , wat op de slijmvliezen gaat zitten en de opname van voeding dwarsboomt en lekkende darm slijmvliezen kan veroorzaken, als mogelijk aandoeningen als trage schildklier en pijnen in onze gewrichten, botten, spieren, omdat onze organen ten alle tijden voorgaan om te overleven.

Teveel eiwitrijke voeding en te weinig goed verteerbare voeding

Op oudere leeftijd ontstaan vaak verteringsproblemen, maar ook steeds meer jongeren hebben last van te weinig maagzuur, door een tekort aan basische maaltijden. Als gevolg daarvan functioneert het afsluitmechanisme van de overgang van de slokdarm naar de maag niet meer goed. Bij voorover buigen of plat liggen kan dan het zure maagsap naar de slokdarm teruglopen en dit kan de oesofagus beschadigen. Dit veroorzaakt zuurbranden achter het borstbeen en pijn. Die pijn in de borst wordt soms verward met de pijn van een hartinfarct. Als je er niets aan doet, kan dit verergeren in een soort hernia, dan kruipt een stuk van de maag door het middenrif omhoog.

KokenKoken
SportSport

Dat we oppervlakkig gaan ademen waardoor de spier van het middenrif niet genoeg gebruikt wordt. Gevolg: maag kruipt omhoog. Het is noodzakelijk om onze slokdarm te beschermen. Het probleem komt mede heel veel voor doordat de meeste mensen onvoldoende zuurstof inademen in de onderste kwabben van de longen, die in contact komen met het membraan. Als gevolg van stress, gebrek aan lichaamsbeweging, zoals wandelen, fitness en yoga, en vaak langdurig verkeerd adem halen, waardoor het middenrif verslapt.

Gevolgen van een slechte vertering en maagzuurremmers

  • Bijnieren en pre-diabetesHet hormoon cortisol moet nu heel hard aan het werk, om alle ontstekingen op te ruimen, op dit moment zou je dus een hoog cortisol gehalte kunnen meten met hoge bloeddruk tot gevolg, als dit te lang duurt, dan kan het cortisol en DHEA uit balans halen. Hypertensie is een sluimerende  aandoening, voor meer dan een miljoen Nederlanders is het de grootste risicofactor voor hart- en vaatziekten. Een verhoogde risico op een verhoogde bloeddruk kan zout zijn.

Wat je eraan kunt doen is zorgen dat je meer maagzuur krijgt

Meer keltisch zout is het enige voedingsmiddel dat rechtstreeks bijdraagt aan de aanmaak van maagzuur, omdat er chloride in zit (natriumchloride) pas op met hoge bloeddruk! Zout is niet ongezond, tenminste als je Keltisch Zeezout of Himalyazout neemt. Dat zijn gezonde natuurzouten waar behalve natriumchloride 84 andere mineralen en sporenelementen in zitten. In tegenstelling tot wat commerciële zoutverkopers beweren, zit er een groot verschil in gangbaar keukenzout en zout dat wordt gewonnen uit de zee of het Himalayagebergte.

Keukenzout is geraffineerd, net als wit meel en witte suiker

Geraffineerde producten zijn ontdaan van alle voedingsstoffen en de natuurlijke werking van enzymen, die het eten verteren, is er uit gehaald, waardoor daar alleen al een onbalans ontstaat het verteren van voedsel. Een geraffineerd product is ongezond en in te grote hoeveelheden een vergif. Onbewerkt zout of zeekraal aan de maaltijden toe te voegen is een gezonde manier om aan je dagelijkse behoefte van mineralen en voedingsstoffen te komen.

Zure dranken als limoen en citroensap

Limoen: In 100 gram limoen zit 88 % de dagelijkse vitamine C die we dagelijks nodig hebben. Het kan de kans op Reuma zelfs verminderen. In de limoen zit ook een stofje limonine, uit wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat dit stofje verschillende soorten kanker mogelijk kan bestrijden, ik zou zelf zeggen, als het mogelijk kanker zou bestrijden, zou ik elke dag één limoen uitpersen in een long drinkglas en aanvullen met water.

Neem voldoende vitamine C uit voeding, overdrijf niet

Als je niet gewend bent aan vitamine C, zou je de in name langzaam op kunnen bouwen van 1/4 per dag, (na gelang de hoeveelheid in een pilletje aanwezig is), één week lang, naar 1/2 per dag, één week lang, krijg je nu geen afweerverschijnselen, dan kan je met een gerust hart één hele proberen. Het mooie ervan is, als je eenmaal gewent bent aan deze vrucht, wil de griep niet meer bij je zijn. Gebruik niet te lang grote veelheden vitamine C, het dood ook bacteriën die we juist nodig hebben, vindt daarin een balans.

Verse limoensap verbrandt mogelijk vet

Om je stofwisseling in de ochtend op gang te brengen wil ik je aanraden om elke ochtend te beginnen met een glas limoenwater, het kan je vet verbranden en als een natuurlijke lichaamsreiniger werken. Bovendien past limoen prima in een dieet, als je steeds wat limoen toevoegt tijdens je maaltijd, zal je daarna minder trek in eten hebben, dit komt dat limoen je bloedsuikerspiegel op pijl kan houden.

KokenKoken

Het biet avocado appel limoen smoothie recept

Kook eerst de rode biet, doe deze in de blender, maak de avocado schoon, voeg hem toe aan de kroot. Snijd een grote zure appel in stukjes en voeg deze toe aan de biet en avocado, pers de limoen uit en voeg een groot glas water toe, zet de blender nog eens aan en klaar is je smoothie voor 2 personen.

Ingrediënten

  • 250 gram voorgekookte rode biet;
  • 1 stuk avocado;
  • 1 stuk zure appel;
  • 1 stuk limoen;
    330 ml water

Eet verteerbare voeding en seizoengebonden producten

Verteerbare voeding bestaat uit enzymen en zijn de werknemers van een cel, ons personeel. Ze zijn steeds aan het werk en jij stuurt ze aan met voeding. Ze knippen stukjes van de voedingsstoffen die jij ze geeft en plakken er weer andere stukjes vast. Zo veranderen ze de voedingsstoffen in stofjes die de cel kan gebruiken. Zoals energie, om te kunnen wandelen of om je lichaam warm te houden. Maar ze ruimen ook afvalstoffen op.

Bij het werken maken we rommel, at moet het personeel van ons opruimen

Onze werknemers gooien troep het huis uit. Enzymen gooien de afvalstoffen de cel uit. Hier zijn heel veel verschillende enzymen voor nodig. Elk enzym heeft namelijk maar één taak. Iets anders kan hij niet. Een werknemer kan bijvoorbeeld alleen metselen. Een andere kan alleen verstoppingen oplossen. En weer een ander kan alleen vet oplossen. Je hebt dus veel verschillende werknemers. Superhandig! Dat betekent als er een enzym ontbreekt, dat dit klusje niet meer uitgevoerd wordt. Wij eten enzymen en die enzymen werken voor ons en als je niet de juiste eet, worden er functies uitgeschakeld.

Oefening bij het teruglopen van maagzuur

Ga bijvoorbeeld mediteren, door bij jezelf stil te staan. Zorg dat je gemakkelijk ligt, hiervoor kun je een deken of yoga mat gebruiken. Begin langzaam te ademen, diep in en uit door je neus. Vouw je rechterhand en linkerhand – leg je vingers onder de ribbenkast net links van het midden. Druk in en probeer voorzichtig wiggen met je vingers onder de ribbenkast tijdens elke uitademing. Vergeet niet om uit te ademen als je deze oefening doet, Tijdens elke in ademhaling, omdat de ribbenkast beweegt, trekt de maag naar onderen.

Probeer met elke uitademing, dieper te ademhalen en onder de ribbenkast te drukken met je handen. Bij elke inademing zal dat de spier tussen de maag en het middenrif sterker maken. Doe dit voor 5-10 ademhalingen, adem heel bewust en het liefste in de natuur. Doe dit in elke oefening over de ribbenkast aan beide zijden. Terwijl de maag links ligt, werk je aan de rechterzijde dit ontlast dan meteen de galwegen, die ook een algemene oorzaak van brandend maagzuur kunnen voortbrengen. Doe deze techniek twee keer per dag, een keer in de ochtend en een keer in de avond voor twee weken, tot pijn in het gebied verdwijnt.

Bij galreflux

Ook gekend als “duodenogastrische reflux”, ontstaat een probleem met een sluitspier of klep waardoor het gal terug naar de maag en slokdarm stroomt. Brandend maagzuur, hoesten, en pijn in de bovenbuik zijn enkele symptomen van galreflux. Noodzakelijk is om de oorzaak te achterhalen, mede omdat gal terugloop ook samen met een maagzweer voor komt.

Kundalini – energie kan ons emotie- en gedachteleven versterken maar soms ook verstoren! Ze kan op een spiritueel niveau tot piekervaringen leiden en kan helpen om bij je eigen energiebron terug te keren, zodat je bij jezelf stilstaat en wat betekent  dat jij jezelf de ruimte geeft om te voelen hoe het met je gaat, om te voelen waar er spanning, eventueel pijn, in je lichaam zit die je waarschijnlijk niet voelde toen je aan het hardlopen was, wellicht juist om je gevoelens weg te stoppen.

Zeekraal bevat veel natrium, kalium, jodium en magnesium. Allemaal mineralen die voor ons lichaam onmisbaar zijn voor het goed functioneren van o.a de organen. Zeekraal bevat aardig wat jodium, waardoor het zeker geen verkeerd idee is om het dagelijks op je menu te zetten als je geen brood eet. Maar ook veganisten en vegetariërs kunnen zeekraal wel wat meer op hun menu zetten, ook mede door de vitamine B. We kunnen gerust stellen dat geen mens zonder jodium kan, dan wel uit voeding, waarbij we moeten beseffen, dat jodium teveel de schildklier kan ontregelen en dat het gebruik van een supplement houdende jodium, altijd in overleg met een arts moet!