Dagboek, voeding, tijd en beweging

Een voeding, beweging en tijddagboek maakt je bewuster van je eet en bewegingspatroon. Zo ontdek je wat voor jou waardevol is en geeft plezier.

Hoe je voorkomt dat je niet gaat wandelen.

  • Sta vroeg op, mede omdat je misschien nog moet werken, of omdat je nog van alles moet ondernemen, je deur voor bezoek open staat, het huishouden, je kinderen die nog klein zijn, misschien is op dat tijdstip je partner nog thuis, enz.;
  • Drink in de ochtend een half liter gekookt lauw water met halve citroen, om mee te beginnen;
  • Ga daarna ontbijten;
  • Direct wandelen na het ontbijt, anders komt het er echt niet meer van;
  • Heb je pijn? Stuur dan een email om te kijken hoe je de pijn op kunt lossen, of een alternatief kunt bedenken voor wandelen. Vanuit je rolstoel of bed, kan je ook bewegen;
  • Hoe dan ook, jij bent degene die dit in je dag plant, er is niemand die dit voor jou gaat doen;
  • Jouw levenspad boeiend maken, zodat je zin krijgt je levensstijl te veranderen, op spiritueel gebied is daar heel veel te ontdekken. Naast een consult kan ik je helpen dit pad vorm te geven. 

Als je eerlijk bent zie je meestal snel wat jouw valkuilen zijn.  Snoepen, eten uit verveling of gewoonte, meerdere keren opscheppen terwijl je al lang vol zit. Halveer gewoon je bord met eten. Niet bewegen omdat je daar geen tijd voor in hebt ingepland, het bezoek, het etentje, het heerlijke weer, de barbecue, iemand anders heeft ook een ijsje, een pilsje of wijntje, je wilt er zo graag bij horen. Iedereen zit gezellig te tafelen en jij voelt je een ware stoorzender. Zeg gewoon niet dat je minder aan het eten bent. Schep steeds kleine beetjes op. Word je iets aangeboden, zeg niet Nee, mocht dat niet gewaardeerd worden. Maar zeg dat je even naar het toilet moet en dat je straks even gaat kijken of je het ‘extra’ eten gaat nemen. Dan wordt het iets gemakkelijker, omdat als je terug komt, de anderen al zijn begonnen en ze allang weer vergeten zijn dat jij even naar het toilet was, het voorkomt discussies en stress. Je hoeft niet de anderen overtuigen, jij doet het voor jezelf. Wandelen en je voeding aanpassen en minder pijn, kunnen de eerste stappen zijn om te gaan sporten. 

Hoe werkt een anamnese – vragenlijst

Is er een overzichtje nodig van wat je eet, drinkt en beweegt

Voeding & bewegingsdagboek downloaden of schrijf het over. 

Houd het voeding, beweging en tijd dagboek voor 3 dagen bij. Print het schema uit of maak zelf een tijdtabel en stop het met een pen en een klein schrijfboekje in je tas Schrijf op, wat je eet en drinkt + hoeveelheden, hoe laat je eet en drinkt. Schrijf op, wat ineens in je opkomt, ” bijvoorbeeld een compliment omdat een goed voornemen is gelukt”. Houdt ook bij wat je aan beweging doet, hoe laat je op staat, wanneer je naar bed bent gegaan, schrijf ook op, waarom iets niet lukte, zo krijg je een overzicht. Gebruik daarbij de timemanagement hieronder omdat de tijd vliegt, want voor je weet, is er weer een dag voorbij. Ga tijdens de begeleiding verder met het dagboek, zoek een manier die voor jou prettig is, of bespreek dit met mij, dan help ik jou met mijn creatieve kant

Dan kan je dit per email info@albican versturen.

  • Je dagboek online invullenhet voordeel van een online dagboek, je krijgt daar diverse tips en inzichten aangereikt, zodat je dagboek nog beter wordt.
  • Een online dagboek invullen, het voordeel van een online dagboek, je krijgt daar diverse tips en inzichten aangereikt, zodat je dagboek nog beter wordt.
  • Vul je online dagboek in
  • Heel veel succes en weet je hoeft het niet alleen te doen, heb je vragen, stuur dan een bericht.
  • Whatsapp, elke werkdag van 9.00 tot 17.00 beschikbaar. Stel een vraag
  • Timemanagement als hulpmiddel Timemanagement, om inzicht te krijgen in jouw dag, een hulpmiddel om je doelen te bereiken. 

Ga naar Timemanagement

Advies en begeleiding is begonnen

je hebt een indicatie diagnose gehad, na aanleiding van je ingevulde anamnese en je voedingsadviezen en eventuele supplementen zijn ontvangen. Het is belangrijk om veranderingen op te merken en te voelen en te weten, houd daarom opnieuw een dagboek bij, lever aan het einde van de week, 1 dag planning in, om te kijken wat de veranderingen hebben gedaan. Maak het voor jezelf een bijzondere leervolle tijd, door samen met mij te kijken, hoe je dat het beste aan kan pakken. 

Tips voor het bijhouden van een voeding en bewegingsdagboek

Voor een zo goed mogelijk resultaat is het belangrijk dat je alles noteert in het voeding en beweging dagboek, dus letterlijk elk glaasje water, elk snoepje, elk klontje suiker in de thee en elke soort beweging die je hebt die dag, ook het huishouden of ander lichamelijke arbeid. Smokkel niet, daar heb je natuurlijk alleen maar jezelf mee, plaats de tijd voor elke activiteit;

Schrijf de hoeveelheden zo nauwkeurig mogelijk op. Dus niet: avondeten: een bord aardappelen met snijbonen en kipfilet. Maar wel: 200 gram gekookte aardappelen met 2 opscheplepels snijbonen en 75 gram kipfilet, niet gewandeld, maar ook de tijd die je daar aan hebt besteed, ook dat je wilde gaan, maar dit lukte niet

Geef zo precies mogelijk aan welke beweging, vocht of voeding je neemt. Dus niet: twee boterhammen met kaas. Maar wel: twee volkoren boterhammen, besmeerd met margarine, roomboter of avocado en op elke boterham een plak 40+  kaas van 15 gram of kipfilet.  Ook niet: een glas melk. Maar wel: een glas halfvolle melk.  Kijk ook goed op de verpakkingen, de productnaam staat er altijd op en gebruik een keukenweegschaal en noteer alles wat je doet in een Voeding rapport als je niet precies weet hoeveel het is. Bewegen in tijd, wat voor beweging, hoe lang, waar enz. Hoe je voorkomt dat je niet gaat bewegen

Algemene voorwaarden

Lees de algemene voorwaarden goed door, zodat jij jezelf goed voorbereid tijdens en na de begeleiding en adviezen, zet veiligheid voorop! Daarbij kan een juiste diagnose van een arts een grote rol spelen. Ben je bij een specialist onder behandeling, houd de specialist dan zorgvuldig op de hoogte van de verandering van voeding en of supplementen die je gebruikt. Tijdens het consult maak ik gebruik van een voedingsdagboek en timemanagement deze informatie gaan we samen gebruiken om te kijken, waar eventueel aanpassingen in je voeding of levensstijl nodig is, deze neem je mee naar mijn praktijk of stuur je per e-mail.