Nervus vagus, de verbinding tussen darmen en hoofd

De nervus vagus, loopt van het middenrif, langs de slokdarm omhoog, tussen longen en hart, en door de keel tot in de hersenen. Zo werken Darm en hoofd, al heel vroeg in het leven samen. Ze ontwikkelen een groot deel van onze gevoelswereld als zuigeling en daar kun je op een later tijdstip in je leven je voordeel mee doen. De locus coeruleus is een kern in de pons (een deel van de hersenstam) die betrokken zijn bij fysiologische reacties op stress en paniek. De locus coeruleus in onze hersenstam heeft vele verbindingen met andere delen van de hersenen.

Nervus vagus

Zintuiglijke informatie krachtig of verzwakt

in het bijzonder gebieden die zintuiglijke informatie geven (informatie uit het zicht, gehoor, geur, smaak, en gevoel). De locus coeruleus scheidt noradrenaline en stimuleert andere hersencentra om hetzelfde te doen. Locus of control is onder te verdelen in twee categorieën: interne of externe locus of control. Iemand met een interne locus of control gelooft dat hij zijn eigen leven bepaalt. Iemand met een externe locus of control gelooft dat zijn leven bepaald wordt door zijn omgeving, het lot, toeval of andere mensen. 

Als de hypothalamus maar cortisol moet blijven produceren

De locus coeruleus staat aan het begin van noradrenaline, dat voel je als je een beetje gestrest bent, dan voel je adrenaline door je lijf heen gaan, dat komt uit de locus coeruleus vandaan en activeert de hippocampus en zorgt voor een goed geheugen. Door de actieve stress, wordt het gebied van de hypothalamus ook actief. De hypothalamus staat aan het begin van de stress as en zorgt ervoor dat de bijnieren cortisol aanmaken. De cortisol gaat met een kleine omweg naar de hippocampus, daar zitten receptoren op, waar cortisol op gaat landen en zo werkt je geheugen beter.

Hyperactiviteit kan je letterlijk uitputten

De hippocampus heeft een remmende werking op de hypothalamus en houd het hormoon cortisol onder controle. Het probleem ontstaat, als de hypothalamus maar cortisol moet blijven produceren, door stress. De hypothalamus wordt hyperactief en jij raakt uitgeput. Zie ook het artikel verminderde progesteron en de gevolgen voor cortisol. Zorg voor de nodige ontspanning, door bij jezelf stil te staan. Het betekent  dat jij jezelf de ruimte geeft om te voelen. hoe het met je gaat, om te voelen waar er spanning, eventueel pijn, in je lichaam zit.

Als je eigen kracht verloren gaat

Als men niet met iemand kan praten en men steeds tegen onbegrip aanloopt, gaat de mooie creatieve persoonlijkheid verloren en kan er angst en onzekerheid ontstaan over identiteit. Er ontstaat iemand die zich volledig gaat richten op zijn of haar omgeving en de mogelijkheid bestaat, zich totaal te verliezen in de wensen van anderen. Vraag hulp aan de Aartsengelen. – Hoog gevoelig zijn, gezin en werk 

De nervus vagus is een van de twaalf hersenzenuwen. Het is de belangrijkste zenuw voor de aansturing van de maag en de belangrijkste zenuw die de maagsapafscheiding op orde brengt. De nervus vagus start aan het onderste gedeelte van de hersenen en daalt af naar de maag. De zenuw bestaat uit twee gedeelten: rechts en links. Als hij bij de maag komt, vertakt de vagus zich in vele kleinere zenuwen. Een gedeelte van deze zenuwen stuurt de vele maagsapklieren in het maagslijmvlies aan. De vagus maakt de stof acetylcholine vrij. Dit is een signaalstof (neurotransmitter). Deze stof zet de maagsapklieren ertoe aan hun sappen af te geven.

Helicobacter pylori infecties komen in de hele wereld erg veel voor. In ontwikkelingslanden is zo’n 90% van de bevolking besmet met deze bacterie. In Nederland schat men dat ongeveer 15% van de mensen onder de 40 jaar besmet is. Bij zeker 30% van de mensen boven de 60 jaar kan de bacterie worden vastgesteld, waarschijnlijk veroorzaakt door het drinkwater van vroeger. Meer informatie…

In de meeste gevallen leidt besmetting van Helicobacter pylori   alleen tot een maagslijmvliesontsteking (gastritis). Dit geeft lang niet bij iedereen klachten. Hierdoor wordt een besmetting soms niet of per toeval vastgesteld. Sommige mensen krijgen wel klachten bij een maagslijmvliesontsteking. De meest voorkomende klachten zijn (vage) pijn in de maagstreek, misselijkheid, opgeblazen gevoel, gebrek aan eetlust en soms braken. Bij een deel van deze mensen kan een maagzweer ontstaan. Het is niet duidelijk waarom sommige mensen die besmet zijn wel klachten (of zelfs een maagzweer) krijgen en anderen niet. Mogelijk spelen erfelijke factoren daarbij een rol. 
Een langdurige (chronische) maagslijmvliesontsteking kan op den duur overgaan in een zogenaamde atrofische maagslijmvliesontsteking. Atrofie betekent het ‘verkleinen en van weefsel’. Bij een atrofische maagslijmvliesontsteking is de slijmvlieslaag aan de binnenkant van de maag veel dunner dan normaal. Meer informatie over de ontlasting onderzoek…

Het voorkomen terugloop van voeding in de slokdarm

Ook brengt de vagus de maagkleppen (sfincters) in het bovenste en onderste gedeelte van de maag op orde. De samentrekking van de spieren in deze sfincters komt tot stand door de activiteit van de vagus, zodat wordt voorkomen dat voedsel terug in de slokdarm stroomt. Bovendien zorgt de spierspanning van de onderste kringspier (pylorus) ervoor dat het voedsel op gecoördineerde wijze van de maag naar de twaalfvingerige darm wordt verplaatst. bij een pijnlijke en ontstoken slokdarm kan je het beste volkoren of roggenbrood eten. Brood absorbeert het brandend maagzuur in je keel en slokdarm. Bij zure oprispingen kan een stuk volkorenbrood onmiddellijk  verlichting geven.

Het hoofd leent energie van de darm

Zodra de hersenen een groot probleem als tijdsdruk of irritatie signaleren, willen ze dit probleem oplossen en daar hebben ze energie voor nodig. En deze energie lenen de hersenen vooral van de darm. De darm krijgt via zenuwvezels door dat er sprake is van een noodtoestand en dat hij deze keer wel moet luisteren, met als gevolg dat hij tijdens de vertering energie bespaart, minder slijmstoffen produceert en zijn eigen doorbloeding vermindert. Als de hersenen constant uitzonderingen moeten blijven maken en door moeten geven dat het proces stop gezet moet worden in ons lichaam, is de darm niet langer bereid om mee te werken en stuurt zeer onprettige informatie naar onze hersenen.

Door stress een verminderde doorbloeding en zwak slijmvlies

Daarna kun jij je echt geradbraakt voelen, geen trek hebben, je ziek voelen of diarree krijgen. Net als bij emotioneel overgeven in een opwindende situatie raakt de darm ook zijn voeding kwijt, zodat hij met de energie onttrekking door de hersenen kan leven. Met het resultaat, dat echte stress perioden veel langer aanhouden en als de darmen zich langer moeten inhouden, is dat bijzonder ongezond. Een verminderde doorbloeding en een dunnere slijmlaag verzwakken de darmwanden. Hierdoor scheiden de immuuncellen die daarin zitten heel veel signaalstoffen uit, die de darmhersenen steeds gevoeliger maken. Het is net als bij financiële schulden, als je teveel schulden hebt, kun je dat op een gegeven moment ook niet meer aan, zo werkt dat ook in je darmen, je moet nooit teveel schulden maken in je darmen en je energiehuishouding zo snel als het mogelijk is, weer op gang te krijgen.

De eerste symptomen, dit komt door dat je het merkt

  • De eerste herkenning is toch vaak het geheugen wat minder wordt;
  • Veranderingen van gedrag;
  • Veranderingen van geur, gehoor, smaak, gevoel en oriëntatie;
  • Stress syndroom PTSS;
  • Wat door alle symptomen kan gebeuren is dat er verwarring ontstaat, want de verandering zijn voor vele mensen zeer onprettig, zacht uitgedrukt, daardoor staat angst, onzekerheid en ben je zoekende en door al deze klachten, kan je steeds verder uitgeput raken
Bij mensen met een prikkelbare darm kan de verbinding van de darm hersenen heel belastend zijn, en dat kan soms gezien worden op een hersenscan. Iemand met PDS heeft snel last van diarree of verstopping. Iemand kan in de toekomst zo vaker last hebben van angstaanvallen of depressies. Mogelijke oorzaken kunnen zijn: Gluten 

Op den lange duur, kunnen dit soort klachten, micro ontstekingen veroorzaken en een slechte darmflora of een niet ontdekte levensmiddelen allergie over het hoofd worden gezien, denk ook aan histamine intolerantie of lactose intolerantie, als dat niet wordt ontdekt, is het proberen, wat bij jou wel werkt. Dit kan door middel van proef suppletie of korte voedingsadviezen, die ik gratis aanbied, naast een consult. Helaas worden mensen met het prikkelbare darm syndroom niet vaak begrepen, gevolg: aaneensluitende irritaties, wat alleen nog maar meer schade aan de darmen aanbrengt. Helaas krijgen mensen met PDS nog te vaak de stempel opgeplakt van hypochonders, er is geen duidelijke oorzaak te vinden bij onderzoeken en ik kan je vertellen, dat is ook vrij lastig, dat is niet eenvoudig, ook als je bij mij komt, zal je als eerste denken, eindelijk ik wordt begrepen en daarna begint het onderzoek en een lange weg naar een oplossing, waarbij je zaken uit moet sluiten, waarbij je kan proberen en veel gaat leren en ook je arts gaat vertellen, wat je allemaal hebt gezien, gelezen en wat je zou willen proberen.  

 

Vaak last van jouw buik of darmen? Afwisselend diarree of verstopping? Vermoeidheid of futloosheid? Misschien is het een intolerantie tegen gluten of coeliakie. Test jezelf

Bezoek aansluitend altijd een arts voor een juiste diagnose

Zoals bij de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa, lijken er echter wel wonden in de darmwand te zien. Zie voor meer informatie de verschillende artikelen op de volgende artikelen.

Hoe kan je stress verminderen

Door te knuffelen, het is bewezen dat kinderen die geknuffeld worden door hun eigen ouders, minder stress hebben, dan kinderen die in kinderhuizen, weeshuizen of helemaal zonder enkel form van affectie opgegroeid zijn, deze verloren knuffels kan op latere leeftijd dus echt een rol gaan spelen, hoe goed je lichaam bijvoorbeeld met stress omgaat. Meestal weten we instinctief wel wat helpt en zoeken we een partner, vriend, vriendin waar we heerlijk mee kunnen knuffelen. Sommige mensen zijn eenzaam en verdrietig omdat ze hun huisdier niet mee mogen nemen naar het verzorgingshuis, waar ze juist zo graag mee knuffelen.

Met mensen die er alleen maar mee bezig zijn om te demonstreren dat hun mening de juiste is of dat hun gedachten over een onderwerp belangrijker zijn.

Oefeningen om bij jezelf stil te staan

En over allerlei onderwerpen, het is goed voor je hersenen, zo voed jij ze op, om goede keuzes te kunnen maken. Zo is het delen van meningen ook erg goed om het stressniveau te verlagen, je kijkt soms er net iets anders tegen aan en dat doet een probleem soms zomaar oplossen.

Vraag gewoon wat de ander bedoelde of zeg dat iets je pijn deed, echt mensen willen jou geen pijn doen, dat doet de meeste mensen ook pijn.

Vergeet vooral niet, als je al moe bent, dat je dan ook eerder gekwetst kan worden

Houd op die momenten even gepaste afstand om jouw lichaam en geest tot rust te brengen. Bij jezelf stilstaan, niets doen, wordt vaak gezien als saai of ongezellig en het knaagt aan je schuldgevoel, want je brengt niet voldoende tijd met iemand door, jij bent ook altijd moe, wordt al snel gezegd. Tot lichaam en geest ons laten weten, het de huidige tempo niet meer vol te kunnen houden. Dan is er maar één persoon die de rekening krijgt gepresenteerd en dat ben jij! Meditatie om bij jezelf stil te staan

Momenten om even rustig bij elkaar te zitten en om los te kunnen laten en elkaar te omhelzen als vriend. Een knuffel van een vertrouwelijk persoon, is door niets te vervangen, het is het beste wat er in je leven is. 

Het doet niet alleen de ander goed, maar je zal merken, dat als de ander blij wordt, jij dat automatisch oppikt

Als de hippocampus actief wordt, kan die weer beter het hormoon cortisol remmen en zo kan je weer stress aan

Of je nu muziek maakt, of er alleen naar luistert: het heeft een aantoonbaar positief effect op de hersenen. Muziek kan stress verminderen, de stemming verbeteren

Empathisch kunnen zijn is een van de belangrijkste vaardigheden die je kunt leren. In een wereld die teveel tijd besteedt aan gebreken, angst, woede en agressie, kan empathie een balsem zijn voor die negatieve gevoelens en juist oplossingen aandragen. Het kan jou en anderen helpen om een bevredigender en gezonder leven te leiden.

Jouw ademhaling wordt opgewekt door een krachtige spier die wat weg heeft van een laken en jouw borst van jouw buik scheidt. Die spier wordt het diafragma genoemd. De werking ervan creëert een vacuüm waardoor lucht in jouw bronchiën wordt geduwd, die uitlopen in miljoenen kleine luchtcellen in jouw longen. Die als je ze zou uitstrekken, een afstand van meer dan 42 km in beslag zouden nemen. Leven schenkende zuurstof dringt door de dunne wanden van de aderen in de longen heen, waar jouw bloed zuurstof opneemt en koolmonoxidegas loslaat uit giftig afvalmateriaal dat van jouw hele systeem wordt verzameld;

De nervus vagus reguleert aan de ene kant het hart en aan de andere delen van het lichaam. Aan de andere kant zendt deze vanuit de bijnieren signalen naar de amygdala om die te prikkelen tot het afscheiden van catecholaminen, die de vecht – vluchtrespons gereed maken. De nevus vagus is een zenuw, die loopt door het middenrif, langs de slokdarm omhoog, tussen longen en hart, door de keel tot in de hersenen. De vervus vagus functioneert als een soort telefoon kabel, hij geeft informatie door als een soort centrale netwerk. Het netwerk is nodig om een beeld te vormen wat er in het lichaam gebeurt. In de hersenen vertakt deze telefoonkabel zich naar kleinere centrales, deze centrales in het hoofd zijn heel goed beschermd, beter dan welk orgaan ook, zo zitten ze in een stevige schedel, ingepakt met een dik hersenvlies en filteren elke druppel bloed nog een keer extra, voordat die de hersenen binnen mogen.

Hoe de darm samenwerkt met de nervus vagus

De darm kent alle moleculen uit wat we eten, communiceert met het immuunsysteem en is gespitst op wat alle bacteriën in de buik aan het doen zijn. De darmen kunnen de hersenen dingen vertellen via de telefoon centrale. De darmen verzamelen al deze informatie. Deze informatie gaat naar onze bewustzijn en wordt gebruikt om op de omgeving te kunnen reageren. Enkele andere hersenzenuwen zie je hieronder in beeld.

De nervus olfactorius is de eerste zenuw die uit de hersenen ontspringt. De uitlopers van deze zenuw liggen in het dak van de neusholte

De nervus opticus is een sensorische zenuw. Ze vormt de verbinding tussen de hersenen en het oog

De nervus trochlearis speelt bij de bewegingen van het oog

De nervus abducens, De zenuw stuurt de zijdelingse rechte oogspier aan

De nervus trigeminus, is verantwoordelijk voor zintuigelijke waarneming in het gezicht. Hierin werkt de zenuw samen met de nervus facialis, die verantwoordelijk is voor de aansturing van de spieren in het gezicht

De nervus vestibulocochlearis, gehoor- en evenwichtszenuw

De nervus glossopharyngeus registreert sensore gewaarwordingen in de keel en in de pharynx – strottenhoofd gelegen in de keel, vervult een belangrijke rol bij de ademhaling en bij het slikken, maar ook bij de regelen van de luchtweerstand, zoals bij hoesten en persen

De nervus accessorius, zorgt voor het aansturen van twee spieren: – de musculus trapezius= monnikskapspier – de musculus sternocleidomastoideus = huidspier van de hals, schouderklachten komen wel eens voor

De nervus hypoglossus, Deze zenuw stuurt de bewegingen van de tong en speelt een belangrijke rol bij het spreken en eten