Fibromyalgie - weke delen reuma

Bij fibromyalgie worden bij de meeste personen zeer heftige pijnen ervaren, wat op verschillende aanhechtingsplaatsen voelbaar kan zijn in het hele lichaam, zoals spieren en de pezen en bij matige inspanning kunnen de klachten toenemen. Het begin van de Fibromyalgie ontstaat vaak met overbelasting, daarnaast merk je zelf op dat je steeds vaker met stijfheid  uit bed stapt  en steeds meer tijd nodig hebt om op gang te komen. Gevolgd door infecties, hormonale schommelingen, blessures, ontstekingen of slijtage, die voornamelijk aan het licht komen tijdens een onderzoek bij een arts of orthomoleculair therapeut. 

Fibromyalgie

Darmklachten mogelijk de eerste teken van fibromyalgie

Veelal veroorzaakt door darm en maagklachten, die ontstaan zijn door overbelasting van stress, werk en zorgen in privé situatie. Opvallend is, dat er veel mensen slecht slapen met fibromyalgie, uit vele onderzoeken blijkt, dat een balans in serotonine pijn kan verminderen, tegelijkertijd ook in de darmen wordt aangemaakt. En zo kwam ik al vroeg in het onderzoek tot de conclusie, dat fibromyalgie met name als darmklachten begint

Wees alert bij veranderingen van lichaam en geest

Melatonine wordt voornamelijk geproduceerd in de pijnappelklier, het maag-darmkanaal en in de ogen. Ouder worden, licht, overgewicht en roken kunnen de aanmaak van melatonine tegengaan. IJzer is zeer belangrijk voor de aanmaak van neurotransmitters zoals dopamine en serotonine. Als er in het centrale zenuwstelsel iets veranderd, zoals bij slaap, eetlust, herinnering, leren, temperatuurregulatie, stemming, seksueel gedrag, spiercontractie, endocrien regulatie, cardiovasculaire functie en depressie, dan zouden alle bellen moeten gaan rinkelen, waarom is er een storing tussen de darmen en het hoofd, wat veroorzaakt een storing in de neurotransmitters?

Mogelijke oorzaken

Een traumatische ervaring, omdat het algehele beeld van fibromyalgie een traumatische ervaring is, kan hierdoor PTSS ontstaan, lees meer door de volgende links aan te klikken: Milt burn-out en Peesontsteking. Een arts stelt de diagnose en drukt op de 18 pijnpunten, zijn er meer dan 11 pijnpunten, volgt er de diagnose fibromyalgie. De pijnpunten worden tenderpoints genoemd. Waar zitten de tenderpoints? tenderpoints komen aan twee zijden van het lichaam voor en zouden ook aan beide zijden pijn moeten doen, dat wil zeggen zowel links als rechts.

Klopmassage: Dit is een manier van masseren waarbij het kloppen van de vingertoppen of handen geïmiteerd wordt. In veel gevallen wordt deze vorm van massage als intensief ervaren. Klopmassage zorgt ervoor dat spieren minder stijf zijn en daarbij verbetert het de bloedcirculatie. Vibratie massage: Deze manier van masseren is gebaseerd op,  zoals het woord al zegt: vibratie. Het is een rustige en zachte massage middels trillingen wat er voor zorgt dat de bovenste laag van het weefsel en de spieren goed worden behandeld. Het zorgt voor ontspanning, vermindert stijfheid in de spieren en stimuleert de bloedcirculatie.

Waar zitten de tenderpoints?

Tenderpoints komen aan twee zijden van het lichaam voor en zouden ook aan beide zijden pijn moeten doen, dat wil zeggen zowel links als rechts. Hieronder is een weergave van tenderpoints zoals die regelmatig worden weergegeven.

Weergave van tenderpoints

  • Aan de basis van de achterkant van de schedel aan weerszijden van de nekwervels, dus daar waar de nek in het hoofd over gaat.
  • Halverwege de bovenste schouderlijn .
  • Lees meer…

300x600 tradetracker uw-zorgspecilaist

Fibromyalgie citroen en een waarschuwing voor geraffineerde suiker

Start met een halve citroen uit te persen, vul het glas aan met lauw warm water en drink het in zijn geheel op. Wel een kanttekening: Begin voorzichtig met 1/4 citroen, later kan je het uitbreiden naar een hele; Pas op met geraffineerde suiker, door het raffineren van de suiker worden allerlei stoffen uit de suiker gehaald die je lichaam nodig heeft om de suiker goed te verwerken. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel en moet je alvleesklier snel insuline afscheiden om het niveau glucose te laten dalen. Dit heeft invloed op je stresshormonen waardoor de klachten van fibromyalgie erger kunnen worden. 

Als je uitgedroogd bent, dan stroomt je energie weg en voel jij je moe

Het eten heeft de tijd nodig  om het proces van het verteren af te ronden. De spijsvertering begint in de mond, voedsel wordt gekauwd en speeksel wordt geproduceerd door de speekselklier ( hier worden ook al voedingstoffen via de slijmvliezen opgenomen ) en zetmeel wordt verteerd. Speeksel bestaat uit water, enzym en slijm en heeft als functie het deels verteren van zetmeel en het glijbaar maken van het eten.  “De slijmvliezen moeten hiervoor wel gezond zijn, er mogen geen ontstekingen in het tandvlees of mond aanwezig zijn, dit kan het proces verstoren, deze moeten als eerste opgelost” Drink water altijd voor de maaltijd, je kunt dit op smaak maken met stukjes fruit en kruiden, zoals: limoen, mint en ananas, let wel, in fruit zit glucose, vermijd dit zoveel mogelijk in de ochtend, de cellen die ons energie geven, moeten eerst opgebruikt worden. 
 

Ga naar buiten en besteed aandacht aan voeding

Vitamine D, door te wandelen in de buitenlucht. Als de zon op je huid schijnt, wordt er in jouw huid meteen vitamine D gemaakt, Vitamine D is belangrijk voor gezonde botten en tanden en zorgt voor een betere de opname van de mineralen calcium en fosfor. Als je eerlijk bent zie je meestal snel wat jouw valkuilen zijn.  Snoepen, eten uit verveling of gewoonte, meerdere keren opscheppen terwijl je al lang vol zit. Halveer gewoon je bord met eten. Niet bewegen omdat je daar geen tijd voor in hebt ingepland, het bezoek, het etentje, het heerlijke weer, de barbecue, iemand anders heeft ook een ijsje, een pilsje, je wilt er zo graag bij horen. Iedereen zit gezellig te tafelen en jij voelt je een ware stoorzender, sterker nog, terwijl velen op feestjes uren zitten, lijk jij wel steeds te “zeuren” over bewegen en het eten.

SportSport

De juiste voeding is erg belangrijk bij Fibromyalgie en andere klachten die in verband staan met onze darmen. Een gezonde voeding ondersteunt de gezondheid in plaats van ze te ondermijnen, zoals bij een ongezonde voeding. De verkeerde voedingskeuzes kunnen erg talrijk zijn en er is tegenwoordig ook voldoende verleiding aanwezig. Geraffineerde suiker, zetmeel, vetten, additieven, hormonen, bestrijdingsmiddelen, verpakkingsmateriaal, bereidingstechnieken, sterilisatie, voedselbestraling, bewaringstechnieken, voedselcombinaties, slecht zuur/basen evenwicht, tekorten aan mineralen en vitaminen, obstipatie, verstoorde darmflora, overgewicht, slechte vetten, voedingsallergieën en – intoleranties, koffie, alcohol, zout…en niet te vergeten medicijnen.  Al met al brengt dit een hoop afvalstoffen met zich mee die het lichaam op een of andere manier moet verwerken en hier loopt het vaak mis.