Het Rusteloze Benen-Syndroom - RBS

Het Rusteloze Benen-Syndroom kan je leven verstoren in de nachten en overdag. RBS zorgt voor een onaangenaam, branderig gevoel in de benen, dat bijna alleen in rust voorkomt. De kans op een slaap te kort is groot. De drang om je benen te bewegen heeft tot gevolg dat je niet gemakkelijk in slaap kunt komen, of dat je steeds weer wakker wordt. Wanneer je slaap te kort hebt, heeft dit gevolgen voor jouw functioneren.

Hoe kan je rusteloze Benen-Syndroom herkennen?

  • Een vervelend gevoel in de onderste ledematen;
  • De klachten komen het meeste voor als je tot rust komt en dat kan gevolgen hebben voor de slaap;
  • De klachten verminderen als je gaat bewegen, maar dat kan je natuurlijk niet tijdens je slaap en dus houden bewegende benen je uit je slaap. Het is een vervelende aandoening, met op langere termijn uitputtingsklachten tot gevolg. 

Mogelijke oorzaken

  • Oestrogeen dominantie;
  • Verminderde werking van de nieren;
  • Overgewicht;
  • Weinig beweging;
  • Koffie in de avond;
  • Roken;
  • Ongezonde voeding
  • Onderzoek, vitamine- en mineralen. Dit onderzoek geeft een overzicht van jouw vitamine- en mineralenspiegels, meer informatie

Tips om toch te slapen

  • Vlak voor het slapen gaan kan slaapverwekkend voedsel belangrijk zijn. Denk aan een cracker met tonijn, wat je met warme melk wegspoelt. Het zorgt ervoor dat je met een lichte maaltijd geleidelijk aan nog iets energie krijgt, waarop je slaperig wordt. Slaap ontstaat namelijk vaak doordat we hebben gegeten, waardoor tevredenheidshormonen vrijkomen. Pas wel op, dat je geen stevige maaltijden neemt voor het slapen;

‘N Stuk sunligt zeep, het stuk zeep moet onder het onderlaken ter hoogte van je benen, het helpt niet bij iedereen, maar is het proberen waard

Lichaamsvreemde stoffen moet je zoveel als mogelijk vermijden. Denk aan alcohol of roken. Waarbij het lichaam wordt gestimuleerd om afvalstoffen op te ruimen en je vroegtijdig weer wakker wordt. Mede omdat cortisol de schadelijke stoffen ongedaan moet maken. Ook theïne of cafeïne werken slaap verstorend en moeten worden vermeden. 

Tip: Zorg dat je lichaam de juiste zuurgraad heeft

Doe aan beweging, ga naar buiten, zorg ervoor dat je een wandeling maakt en trek de juiste schoenen aan, wissel je wandeling af met af en toe een minuutje trimmen of touwtjespringen. Zodat via de ademhaling het koolzuur uit je lichaam kan. Koolzuur is een bijproduct van de zuurstofvorming in onze cellen. Door sneller en dieper te ademen, wordt er meer koolzuur afgevoerd uit het lichaam. Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden om de zuurgraad in je lichaam terug te brengen.

Bezoek altijd eerst een arts

Zorg voor een juiste diagnose, als je deze niet hebt, kan ik je helpen gericht te gaan zoeken. Duidelijk is, dat er een voedingstoffen te kort is, maar waarom is dit te kort? Dit kan ik voor je onderzoeken. Vul een gratis indicatietest lekkende darm – slijmvliestest in en maak een afspraak voor de uitslag. Een kennismaking is altijd een gratis consult.