Sla het ontbijt niet over

Een goed ontbijt maakt ons wakker en helder en is de eerste energie die we binnenkrijgen. Als ons morgenmaal gebalanceerd is, hebben we 25 tot 30% van de noodzakelijk levenskracht binnen. Het ochtendmaal is de eerste energiebooster die we binnenkrijgen. Ontbijten we niet, dan hebben we meer zin in bewerkte koolhydraten en al snel weet het reptielenbrein, welke tussendoortjes het snelste energie geven. 

Voeding geeft als signaal om een dikker slijmvlies te maken

Als we niet ontbijten ziet de spijsverteringsbuis, niet de noodzaak om een stevige, beschermende slijmvlieslaag rondom de maag en darmwand aan te leggen, die ervoor voor dient als basische buffer tegen het uiterst zure en bijtende zuur. Als deze slijmvlieslaag alsmaar dunner wordt en er steeds minder gegeten wordt om bijvoorbeeld gewicht te verliezen, worden de slijmvliezen van darmen, huid, maag en mond vanzelf poreus of ‘lek”.

Een dunner slijmvlies, minder bescherming

Onverteerde eiwitdeeltjes als gluten, histamine en lactose kunnen in de bloedbaan terecht komen. De eiwitachtige kleefstoffen kunnen als indringers worden gezien en immuunreacties uitlokken, zoals histamine reacties.

Lactose komt van nature voor in melk en zuivelproducten en wordt daarnaast ook toegevoegd aan diverse levensmiddelen, medicijnen en voedingssupplementen. Melksuiker komt bijvoorbeeld voor in melk, yoghurt, vla, kaas, koekjes, taart, ijs, snoep, chips, antibiotica en sommige vitaminepreparaten. Er wordt in de dunne darm te weinig van het enzym lactase aangemaakt, waardoor de lactose onverteerd in de dikke darm terecht kan komen. 

Caseïne als plaksel op het slijmvlies

De koe heeft 4 magen en kan deze koolhydraten veel beter verteren. Onverteerd in onze maag kan caseïne voor enorme voedingsstoffen opname problemen zorgen. Vroeger werd de kaasstof zelfs als lijm gebruikt, de darmwand is daar niet blij mee.

Te weinig maagzuur en niets om te verteren

Uiteindelijk kunnen we last krijgen van een opgeblazen gevoel, winderigheid, een verstoorde spijsvertering, verteringsproblemen, zuurbranden, GER – GERD of een middenrifbreuk. Op dat moment,  zou er sprake kunnen zijn van te weinig maagzuur, men heeft geen trek meer in voedsel en het slijmvlies ziet dan niet het nut, een dikke slijmvlies aan te maken, om ons te beschermen.

Goed geheugen en minder snel moe

Een goed ontbijt zorgt er ook voor dat we de aandacht bij het werk of de thuissituatie kunnen houden. De ochtendmaal houdt het geheugen scherp en stelt ons ook beter in staat om op bepaalde situaties te reageren. Krijgen we te weinig goede koolhydraten binnen, dan kan er hypoglykemie en moeheid ontstaan, waarbij de concentratie vermindert en angstige gedachten ontstaan.

Altijd moe, moeite om uit bed te komen, pas de de dag aankunnen na een sterke bak koffie en de hele dag door maar geeuwen. Als we iets tegen de vermoeidheid willen doen, is het belangrijk om te weten waarom we zo uitgeput zijn. Dit bloedonderzoek kan inzichten geven waarom het lichaam behoefte aan rust of slaap heeft en wat de rede is, dat er een gebrek aan energie is ontstaan.

Extreem lage bloedsuikerspiegel

Bij een extreem lage bloedsuikerspiegel kan er een verminderde coördinatie ontstaan, zoals een beperking in de fijne bewegingen. Zelfs het humeur kan eronder lijden. Het geheugen is beter en veel sneller door een optimale suikerspiegel. Alle organen hebben suiker uit onbewerkt voedsel nodig, deze bevatten enzymen die de zoetstof kunnen verteren, om goed te kunnen functioneren.


Onbewerkte suikers zijn nodig voor dopamine

Voor de hersenen is een constante toevoer van de juiste suikers van levensbelang. De zoetstof activeert net als mooie muziek, knuffelen, of sporten, het beloningscentrum in onze hersenen. Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft. Hypoglykemie wordt ook wel “hypo” genoemd, er is dan weinig glucose in het bloed, minder energie, waardoor adrenaline en cortisol omhoog gaan.

Een auto rijdt niet zonder brandstof of olie

Iedereen kan begrijpen dat een auto of ander motorvoertuig niet rijdt zonder brandstof, koelvloeistof of olie. Toch hebben we daar een heel ander beeld van, als het om voeding voor ons lichaam gaat “onze motor” om organen goed met elkaar te laten communiceren. Helaas denken mensen vaak als ik eet, dan is er snel weer energie, weet dat een benzineauto misschien ook wel even rijdt op diesel.

Benzine is geen diesel en patat met bewerkt zout is geen voeding

De vraag blijft, wanneer stopt de auto ermee. Zo gebeurt dat ook in ons lichaam. Eten is helaas niet altijd hetzelfde als voeding. Daar zijn velen van ons zich niet van bewust en daarom is het idee van de ontbijtcheck ontstaan.

Enkele oorzaken waarom niet of onvoldoende wordt gegeten

Wisselende diensten, allergische reactie op voeding, onvoldoende kennis van maaltijden. Te druk, te veel werk, geen trek of zelfs maar honger. Ziekte, angst voor voeding, bang gemaakt voor het eten van vetten, anorexia, obesitas, diëten, diarree of obstipatie. Stress, verslavingen, geldzorgen, roken, te weinig beweging, gluten allergie, histamine en verteringsproblemen

Achtergrondinformatie bij een afvalplan een noodzaak!

Denken dat dat er gewicht verlies optreed, als er minder gegeten wordt. Gezondheidsrisico’s van lijnen, terwijl geen achtergrondinformatie bekend is. Wie kent het niet, het jojo-effect van het afvalplan

Ons lichaam slaat vet op, zo was dat vroeger geregeld

Ons lichaam slaat vet op in cellen, dat is een natuurlijk verschijnsel. Zo was er altijd reserve beschikbaar in tijden van nood, zo ging dat vroeger tijdens schaarste van voedsel. Omdat in onze samenleving voldoende voeding is, hoeven wij deze voorraden niet aan te spreken, en blijven ze in ons rondom onze organen en bloedvaten zitten, als we niet bewegen. 

Het reptielenbrein resetten

De kunst is om het lijf op een gezonde manier, ervan te overtuigen om de reserves toch aan te spreken. We kunnen het reptielenbrein bijvoorbeeld toch iets zoets geven als zoete aardappel, dit maakt ook dopamine aan.

Weten is anders eten en volop genieten van het zelf kweken

De gel in de bataat voorkomt dat suikers snel door het bloed opgenomen kan worden, hierdoor is er minder snel trek en dit houd het brein tevreden. Inuline in de zoete pieper verteert langzamer dan zetmeel en kan pre-diabetes helpen voorkomen. Met een kweekzak is het telen van de ondergrondse gewassen nog nooit zo gemakkelijk geweest en nog leerzaam ook!

Minder en anders eten, meer bewegen en het lichaam reinigen

Het lichaam reinigen kan door minder en anders te eten, meer te bewegen en te weten wat voeding voor ons lichaam doet. Hierbij wordt het lichaam  gereinigd, door het een handje te helpen met dit voedingsplanHet is mogelijk om het gewicht en energieplan alleen te laten onderzoeken, of er is gratis begeleiding bij het C9 programma, vanuit een facebook groep. 

Tijdens een inspanning als sport zullen de vetcellen in het lichaam hun inhoud lossen in de bloedstroom. Pas op met verzadigde vetten, deze laten het LDL cholesterol stijgen en kunnen plaque vormen in de bloedvaten.. Pure dierlijke en plantaardige vetten, geven een goede bron voor een stabiele hormoonhuishouding, mits een dier en plant op een natuurlijke manier is groot gebracht. 

Biologisch vlees de voorkeur

Een plant of dier mag geen versnelde groei doormaken, met de bedoeling de productie te verhogen. Circa 350 gram vlees per week is voldoende (behalve varkensvlees), dit zou meer ontstekingen kunnen geven, voor de iemand die ziek is, is zwijnenvlees af te raden, mannen hebben meer vlees nodig (i.v.m. meer spierweefsel) dan vrouwen.

Dagprogramma, breng cortisol en DHEA in balans

Het dagprogramma is bedoeld om het reptielenbrein te resetten en zelf de leiding over het lichaam terug te nemen. Het voedingsprogramma biedt ondersteuning bij een onbalans van hormonen, zoals bij schildklier-falen, pre-diabetes, hypoglykemie en helpt bij lever, nieren en bijnier-falen. Maak de aanpassing bespreekbaar met behandelend arts, bij medicatiegebruik. Dit dagprogramma is los te koop en de eerste stap naar een bewuster welzijn.
Belangrijke tijden en infoHulpmiddelenBenodigdheden
✔️ Opstaan➡️ Moodboard👉 Overzicht van doelenMaak gebruik van een moodboard 📰
✔️ Ontbijt,
De eerste energie voor de dag
➡️ Een doel maken👉 Het verleden
✔️ Lunch➡️Een dagboek maken
✔️ Avondeten➡️ Timemanagement

Krijg inzicht in de dag, wanneer is verandering, wanneer gaat het juist niet goed
✔️ Pauzes➡️ Wat vermeden wordt
✔️ Slapen gaan➡️ Verwijzingen naar verschillende online voedingsadviezen
✔️Onderzoek, advies en begeleiding➡️• Anamnese en analyse;

• Indicatietesten
👉 Bloedonderzoek - rapportages bij huisarts opvragen;
👉 Persoonlijke ervaringen
✔️ Algemene voorwaarden➡️ Lees hier de algemene voorwaarden
✔️ Meer informatie over het DHEA en cortisol in balans dagprogramma
✔️ Pas op met zware metalen en parfum➡️ Parfumvrije deo

Tandpasta zonder fluoride
👉 Informatie over gezond tand en lage bloeddruk

Maar omdat tijd geld is, probeert de mens meer en meer tijd te besparen. Dieren en planten moeten sneller groeien en hun ontwikkeling wordt daarom op kunstmatige wijze versneld. Alles draait om productievergroting,  geld en het versnelde oogsten en opbrengst, ten koste van belangrijke nutriënten voor de eindverbruiker. 

Signaaloverdracht en neurotransmissie

Heeft een constante stroom van bloed (zuurstof) naar de hersenen. Zonder voldoende zuurstof kunnen de hersencellen niet voldoende ATP (Energie) produceren om optimaal te werken. Onder een bepaald ATP niveau kunnen hersencellen af sterven. Volwaardige vetten genereren ‘goede’ eicosanoïden, die bacteriën, virus of vuil opruimen en een goede bloeddoorstroming stimuleren. Bij dit proces, hebben we o.a. zuurstof, IJzer, vitamine C en foliumzuur
NodigVoedingMogelijke aandoeningenBloedonderzoek en benodigdheden
O2 ZuurstofBuitenlucht, IJzer, Vitamine C en FoliumzuurCOPDBloeddruk meter 📊
FE=mineraal – IJzerAppelstroop, gekookt eitje, Roggebrood, rode bietenBloedarmoedeHemoglobine, Sikkelcelziekte
Vitamine CLimoen / Citroen
Citruspers
Auto-immuunziektenVitamine C tekort opsporen
FoliumzuurBoerenkool, Orgaanvlees, Broccoli,basilicum, Broccoli kiemen🥦 cadeauset 🎁Foliumzuur en vitamine B12 te kortFoliumzuur, vitamine B11
AminozurenVis, noten, bonen, zoete aardappel, olijven en pinda'sInformatie over eiwittenNeurotransmitters urine onderzoek

Indicatietest neurotransmitters
VoedingsvettenVoorkom LDL cholesterol met wortelsPre-diabetesVitamine onderzoek met foliumzuur
Indicatietest Pre-diabetes

We kunnen niet rennen en rusten tegelijk

Een verhoging van cortisol kan bij stress het histamine gehalte verhogen, waardoor het de immuun functie voor een deel uit kan schakelen. Cortisol en DHEA kunnen niet tegelijk functioneren. Hoge cortisolwaarden verhogen de bloedsuikerspiegel en kan de schildklierfunctie afremmen en geeft minder energie

De ontlasting vertelt veel over onze gezondheid, het is belangrijk om regelmatig even te controleren of ons verteringssysteem nog wel goed werk. Is het bijvoorbeeld papperig, waterig of is er sprake van obstipatie obstipatie. De bruine brei bestaat voor driekwart uit vocht, dit vloeibare stof wordt gehaald uit wat wij drinken en eten aan vochthoudend voedsel. 

Plantaardige vetten, verlagen het LDL cholesterol

Wanneer er een tekort aan energie dreigt, wordt het opgeslagen vet gebruikt om de energie aan te vullen. De vetcellen worden kleiner en ontstaat er verlies aan centimeters. Pas op met transvetten, ze zijn veranderd van substantie, waardoor het omega 6 kan stijgen en ontstekingen kunnen veroorzaken. Bovendien herkent het lichaam deze vetten niet en schoppen de hormonen in de war.

Cortisol wordt gemaakt uit HDL Cholesterol

Cortisol wordt gemaakt uit HDL Cholesterol, de wasachtige, vettige substantie die de lever maakt uit onbewerkte voedingsvetten, om het lichaam van energie te voorzien en om beschadigde cellen te herstellen in de bloedvaten. 

Puur onbewerkte vetten hebben we nodig voor onder andere een goed werkend immuunsysteem, de opbouw en bescherming van al onze lichaamscellen.  Onderweg bewaken ze opname van mineralen en het transport van vitamines. Veel mensen zijn bang voor vet en vervangen de volle vetten in ‘magere’ of lightproducten, en daarmee wordt het lichaam niet gesteund. 

Veel mensen vervangen de volle vetten in lightproducten, pas op!

We hebben juist een beetje vet nodig voor een goede hormoonhuishouding. De olieachtige stof houdt een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in de bijnieren en gehaald uit HDL en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan.




Wortels rijk zijn aan oplosbare vezels en vezels binden LDL cholesteroldeeltjes aan zich, waardoor ze samen met de vezels je lichaam verlaten en zo weer een bijdrage leveren aan gezonde bloedvaten. 

In de paranoot zit selenium en kan ons beschermen tegen gezondheidsproblemen, zoals vormen van artrosetrage schildklier en bij pre-diabetesParanoten zijn erg gezond en bevatten onder andere magnesium, fosfor, koper, mangaan, zink, ijzer, calcium en kalium. Paranoten bevatten ook veel vitamines; vitamine B1, B6, E, foliumzuur en pantotheenzuur, omdat ze zo rijk zijn aan selenium, 3 tot 5 paranoten per dag is voldoende. 

Gezondheid winkel laat een breed assortiment aan producten zien die ouderen en chronische zieken in staat stellen voor zichzelf te zorgen. Het brede productaanbod bestaat onder andere uit hulpmiddelen, zelfhulpmiddelen, rollators, wandelstok met zitje en keukenhulpmiddelen.

Selenium is een antioxidant en kan ons beschermen tegen vrije radicalen (gevaarlijke stoffen)

Selenium is van belang voor een goede weerstand, kan zorgen voor een goede werking van de schildklier en gezond haar. In de paranoot zit selenium en kan ons beschermen tegen gezondheidsproblemen, zoals vormen van artrosetrage schildklier en bij pre-diabetes.

  • 1/2 tl komijnzaad;
  • Zeekraal, de zee groenten bevat veel van het mineraal jood, waardoor het zeker geen verkeerd idee is om het dagelijks op het menu te zetten als er geen brood gegeten wordt.

Pureer de worteltjes samen met de eieren in de keukenmachine of blender tot een gladde massa. Voeg vervolgens de havermout, komijn, zeekraal en het water toe en mix tot een beslag. Is het beslag nog te dik? Voeg dan nog een scheutje water toe. Het hoeft niet zo dun te zijn als pannenkoekenbeslag maar het moet wel schenkbaar zijn. 

Schenk een gedeelte van het beslag in de pan of tortlilla pers. Bak de wrap aan beide kanten gaar (Laat op zacht vuur garen, anders vallen ze uit elkaar). De wrap kan in het begin een beetje hard zijn, maar na een paar minuten zal hij zacht worden.

De wraps bewaren en vullen

Vul de wraps met rucola, rozijnen en Hüttenkäse als deze oprolbaar is geworden nan een paar mintuten. Ook lekker is het om ze te vullen met kipfilet en avocado! De dunnen pannenkoek kan ook ingevroren worden, leg er wel een velletje tussen.