Hart en vaatziekten en aanverwante problemen

De bloedsomloop zorgt voor een circulatie van het bloed in het lichaam. In de bloedsomloop wordt zuurstof en diverse voedingsstoffen vervoert, die noodzakelijk zijn voor een juiste werking van de weefsels in het lichaam. Het transportsysteem en de samenwerking van de aderen en de lymfevaten. Afvalstoffen, met name koolzuurgas, word afgevoerd via de bloedsomloop. Het hart en een zeer dicht netwerk van bloedvaten (slagaders, aders, lymfevaten) maken onderdeel uit van dit belangrijke transportsysteem en zo zorgt het ook dat verteringsproducten worden vervoerd van de darmen naar de organen.

Verminderde bloedvoorziening - probleem hersenen, nieren en longen

Hartproblemen en het dichtslibben van bloedvaten, kunnen leiden tot een verminderde bloedvoorziening van de hersenen, organen en ledematen en dus krijgen de hersenen minder zuurstof. Hierdoor is de kans op dementie en een beroerte vergroot en kunnen bijvoorbeeld bij organen zoals longen en nieren ernstige ontstekingen ontstaan door ophoping van afvalstoffen. Met het ouder worden en vooral als er sprake is van ouderdomsdiabetes, kunnen doorbloedingsstoornissen een groot probleem zijn, met vele handicapten tot gevolg.

Dan komen we bij: hoe werkt suiker als het eenmaal in de bloedbaan zit: het wordt hard, net als in de suikerpot en dit gaat in de wanden van de bloedvaten zitten en hier plakt weer cholesterol of calcium aan vast en gaat oxideren en zo kan een bloedvat beschadigd raken. Eet dus echte koolhydraten, zonder toegevoegde suikers. Een teveel aan calcium in het bloed heet hypercalciëmie, lees hieronder meer over nierfunctie verstoring. 

Nierfunctie falen

De bijschildklieren liggen aan de achterkant van de schildklier en hun belangrijkste functie is het produceren van het parathormoon. Samen met vitamine D en calcitonine reguleert PTH de calcium in het bloed. Voor de opname van calcium is vitamine D nodig. Wanneer er een hoge inname is van calcium is er minder vitamine D nodig dan bij een lage inname van calcium. De opname van calcium kan negatief worden beïnvloed door cafeïne, alcohol, zout, eiwitrijke voeding en dan kan extra vitamine D uit voeding of suppletie tijdelijk raadzaam zijn. Calcium heeft ook magnesium nodig om opgenomen te worden en naar behoren te kunnen werken. Wanneer je weet dat je meer calcium binnenkrijgt is het belangrijk dat je tegelijk ook meer magnesium gaat gebruiken, anders raakt de voorraad magnesium in je lichaam uitgeput. Te veel vitamine D kan worden veroorzaakt door het eten van grote hoeveelheden noten of te hoog gedoseerde vitaminen uit suppletie. In onze voeding heeft de juiste balans qua vitaminen, pas op met losse vitamine pillen, er is een balans nodig in ons lichaam, laat je goed voorlichten door een professional.  Het is belangrijk om voldoende calcium en vitamine D uit voeding binnen te krijgen en elke dag minimaal een half uur te bewegen. Vitamine D test van het vitaminen informatiebureau, start de indicatietest Het parathyreoïd, parathormoon, PTH). speelt een belangrijke rol bij de calcium- en fosfaathuishouding van het lichaam. Het zorgt voor de opname van calcium uit de darm en voor de uitscheiding van fosfaat door de nieren.

 

Bij een consult, zit een pre-diabetes indicatietest. Vul je deze in? Laat het even weten

 

 
Bij vermoeden van bloedvat problemen, bezoek een arts en sla geen controles over!

 

 

Bekende bloedvat problemen zijn

  • Het etalagebeen; het kreupel lopen of hinken als gevolg van een afsluiting van een slagader in de benen;
  • Trombosebeen; Waarbij een bloedstolsel de grote beenader verstopt;
  • Hoge bloeddruk;
  • Buikvet; Buikvet kan zorgen voor ontstekingsbevorderende stofjes in de bloedbaan, waardoor slagaderen minder goed hen werk doen
  • Artritis; een ontsteking van de wand van een slagader wordt artritis genoemd, Soms wordt ook wel gesproken van een vasculitis. De ontsteking kan veroorzaakt worden door een bacterie. Maar het kan ook optreden door een reactie van het eigen afweersysteem, een zogenaamde auto-immuunreactie;
  • Diabetes; Verstoorde koolhydraat stofwisseling (‘suikerziekte’), met een verhoogd glucosegehalte van het bloed en uitscheiding van glucose met de urine. Door door onvoldoende opname van insuline door de lichaamscellen. Deze tekortschietende opname is het gevolg van vervuiling of verkeerde opbouw en/of andere oorzaken van stoornissen in de functies van de celmembraan. De hierdoor gestoorde suikerstofwisseling levert te weinig energie, waardoor abnormaal veel vetten en eiwitten (op een onjuiste manier) worden verbrand. De belangrijkste symptomen van diabetes zijn veelvuldig urineren, veel eten en drinken, vermoeidheid, gewichtstoename – vermagering, jeuk, en een verhoogde gevoeligheid voor infecties. Als je niets doet aan je levensstijl, zal dit uiteindelijk schade aan je bloedstelsel geven. Een aantekening: Het is niet zo, dat als je medicatie of supplementen gebruikt, dat je niet je levensgewoonten aan hoeft te passen, want het lichaam is voor een lange tijd stabiel, maar de tijd leert, dat dit in een later stadia steeds meer medicatie nodig hebt. Voeding en beweging spelen een belangrijke sleutelrol.
  • Ontsteking hartzakje – Endocarditis; Om je hart zit een (slijm) vlies dat ook wel hartzakje wordt genoemd. (slijmvliezen zitten overigens door het hele lichaam). Het hartzakje zorgt ervoor dat je hart op de juiste plek in de borstholte blijft zitten.Een ontsteking van het hartzakje doet zich vaak voor na een verkoudheid of een griep. Bij deze aandoening ontstaat vaak een vochtophoping tussen het hartzakje en het hart in. Zie ook het immuunsysteem 
  • De verschijnselen van een acute ontsteking aan je hartzakje zijn:
  • Kortademigheid;
  • Benauwdheid;
  • Pijn op de borst die kan uitstralen naar de linkerschouder;
  • Koorts of grieperig gevoel.

De pijn wordt erger bij bewegen, liggen en inademen. Soms wordt de pijn minder bij voorover zitten.Bovenstaande symptomen kunnen duiden op een ontsteking van het hartzakje.

  • Nader onderzoek en het afnemen van bloed is nodig om de diagnose vast te kunnen stellen, om erger te voorkomen.
  • Een ontstoken hartzakje wordt meestal veroorzaakt door een bacterie.
  • Normaal gesproken komen er in de bloedbaan geen bacteriën voor. Door een verwonding van de huid, het mondslijmvlies, maag of darm slijmvlies of het tandvlees kunnen de bacteriën de bloedbaan binnendringen. In de meeste gevallen vernietigen de witte bloedcellen de binnengedrongen bacteriën meteen.
  • Soms is deze afweer niet in orde en kan de bacterie een ontstoken hartzakje veroorzaken.
  • Zorg voor een goede mondhygiëne.
  • Probeer gaatjes en tandvleesontsteking te voorkomen door je (kunst)gebit dagelijks goed te verzorgen.
  • Laat regelmatig je gebit controleren door de tandarts.
  • Zorg goed voor je maag en darmen, eet voldoende vezels, voor vrouwen is dit rond de 25 gram en voor de mannen rond de 38 gram, vezels hebben water nodig, drink 2 liter vocht per dag, dit kan zijn, water, groene thee, of zelfgemaakt vruchtensap zonder suiker.
  • Zoals ik op eerdere pagina’s heb uitgelegd, een lekkende darm of maag, waarbij het slijmvlies beschadigd is, is het goed om daar eens na te laten kijken.
  • Ga eerst naar een arts met jouw klachten, zorg voor een duidelijke diagnose en noteer de informatie die je krijgt van de arts of het ziekenhuis.

Uitgelicht: de rol van Homocysteïne

Homocysteïne kan bloedvaten beschadigen en is sterk in verband gebracht met hartaanvallen, beroertes en perifere vasculaire ziekte. Homocysteïne hecht aan LDL en wijzigt haar structuur. Deze wijziging van LDL door homocysteïne lijkt hart en vaatziekten te versnellen. De erfelijk enzymdeficiëntie is zeldzaam. Homocysteïne niveaus kunnen ook stijgen wanneer B-vitaminen laag zijn. Overtollig urineren veroorzaakt door hoge bloedsuikerspiegel lijkt te leiden tot het verlies van de in wateroplosbare vitaminen van de B. Vitamine B tekorten worden ook waarschijnlijker naarmate we ouder worden, omdat het homocysteïne dan kan stijgen, door het verouderingsproces. Een opeenhoping van homocysteïne veroorzaakt ook het verlies van cysteïne, een belangrijk antioxidant. Neem nooit een foliumzuur supplement, voordat je weet of foliumzuur laag is, anders kan het opsporen van een B12 tekort verhinderen.

Wandelen

  • Wandelen is één van de beste vormen van lichaamsbeweging, ongeacht leeftijd. Wandelen zorgt ervoor dat de spieren in de benen samentrekken en ontspannen en door deze beweging wordt het bloed door het hele lichaam gestuwd. Wandelen is een minder intensieve activiteit die ook de bloeddruk verlaagt. 

Hiel-teen oefeningen

  • Hiel-teen oefeningen zijn goed om de bloedstroom weer op gang te brengen bij gevoelloosheid, tintelingen of pijn in jouw voeten. Ga zitten met uw knieën in een hoek van 90 graden ten opzichte van de vloer. Til vervolgens jouw tenen omhoog maar houdt jouw hielen op de vloer. Plaats jouw voet plat terug op de vloer. Herhaal dit eerst om en om met één voet en dan met twee voeten tegelijk totdat je uiteindelijk een vloeiende hiel-teen beweging krijgt.

Op de plaats marcheren

  • Marcheer 20 stappen op de plaats; houd jouw schouders naar achteren, jouw rug recht en de buikspieren aangespannen. Blijf op de plaats marcheren, maar nu met ‘rollende’ schouders; til de beide schouders omhoog richting jouw oren, duw de schouders naar achteren en dan naar voren. Herhaal dit 20 keer.

Zwemmen

  • Zwemmen belast de gewrichten het minst en is een veilige, lichte vorm van lichaamsbeweging omdat het gewichtloos is. Met zwemmen gebruik je het hele lichaam en wordt de zuurstoftoevoer naar het hart en de longen verbeterd. Zwemmen is geschikt voor iedereen, ongeacht leeftijd en conditie, en is ideaal voor mensen die last hebben van gewrichts- en spierpijn.

Buikspieroefeningen 

  • Omdat alleen tekst niet genoeg zal zijn voor iedereen voeg ik voorbeelden toe, door een bestand toe te voegen, klik op de volgende rode link: buikspieroefeningen  om straks weer terug te keren naar mijn website, moet je opnieuw inloggen.
  • Het regelmatig eten van vette vis zoals makreel (mits het geen histamine reactie geeft), verkleint het krijgen van hart problemen. Het eten van vis wat gebakken is in frituurvet, kan zelfs hart problemen veroorzaken. 
  • Drink water, drink er minimaal 5 glazen per dag en als je ziek bent, kook het en voeg verse citroen toe, begin dit rustig op te bouwen, het zou het bloed minder stroperig maken, wat de dichtheid mogelijk kan verlagen. 
  • Vlees, Groenten en Fruit, wees kieskeurig. Weet waar het voedsel vandaan komt, of het dier bijvoorbeeld een verantwoord leven heeft gehad, dat het dier heeft mogen rennen, vliegen en spelen. Als het nu om planten of dieren gaat, massa productie heeft niet die voedingstoffen, die je dagelijks nodig hebt. Een voorbeeld is dat je wel eens heel grote appels tegenkomt, die normaal veel kleiner zijn, dat kan dus niet, hier zijn middelen gebruikt, die niet goed voor ons zijn. 
  • Gebruik kokosolie of roomboter, deze kunnen verhit worden, en bestaat voornamelijk uit verzadigd vet. Omdat roomboter en kokosolie vloeibaar zijn bij lichaamstemperatuur, blijft het merendeel van de vetzuren niet in het lichaam achter.
  • Noten ga ze kraken, noten zoals: macadami, peca, cashew, para en walnoten (geld niet voor pinda’s, dat zijn geen noten). Neem geen gezouten noten of bewerkte noten in repen, want die laatste zitten vol met suiker, je vind ze in bijvoorbeeld in (gezonde repen), die niet zo gezond zijn met zoveel suiker. 
  • Voor meer informatie stuur een email met je telefoonnummer, stel duidelijk je vraag en ik maak een telefonische afspraak om te kijken, wat er mogelijk aan de hand kan zijn. 

Voeding en antistollingsmiddelen - bloedverdunners

Als je veel vitamine K-rijke voeding eet, is het verstandig het bloed wat vaker te laten controleren en zo nodig wat meer bloedverdunners te nemen in overleg met de arts. Als je jouw voedingspatroon aanpast en minder voedingsmiddelen met vitamine K eet, kun je mogelijk minder bloedverdunners nemen, dit in overleg met je arts.

spinazie, spruiten, broccoli, kool, zuurkool, (ijsberg)sla, andijvie, asperges, peulvruchten zoals linzen, waterkers, postelein, koriander, peterselie, soja- koolzaad- en zonnebloemolie. Ook orgaanvlees zoals lever, varkensvlees, eigeel, bananen, perziken en melk, bevatten relatief veel vitamine K. Je moet die niet uit je voeding schrappen, maar er toch ook niet mee overdrijven.

  • Lees ook het etiket van multivitamines. Daarin varieert de hoeveelheid vitamine K namelijk nogal. Bespreek met een deskundige welke vitamines voor jou het meest geschikt zijn.
  • Er bestaan voldoende voedingsmiddelen waarin niet zoveel vitamine K zit, zoals tomaten, pepers, wortelen, bloemkool, komkommer, zoete aardappel, doperwtjes en pompoen. Ook ijsbergsla en romaanse sla, (sinaas)appels, vlees, vis en zuiveldranken en zachte kaas bevatten niet zoveel vitamine K

Als je antistollingsmiddelen slikt, is het van groot belang alert te zijn op bloedingen. Andere bijwerkingen kunnen verstopping, teerachtige ontlasting, buikpijn, maagpijn, misselijkheid of huiduitslag zijn. Het is raadzaam om contact op te nemen met je huisarts of behandelend arts als je een van deze bijwerkingen hebt. Gebruik je naast de antistollingsmiddelen ook nog andere medicijnen? Geef dit altijd aan bij je arts. Er kan namelijk een wisselwerking optreden met andere medicijnen. Ook met voedingssupplementen moet je voorzichtig zijn.

Zie ook volgende artikelen

Ga altijd eerst naar je behandelend arts met hart en vaatproblemen, praat en overleg, een controle kan echt geen kwaad, communiceer open en eerlijk over je diagnose, enkel een arts kan dit vaststellen, vergeet niet naar je bloeduitslagen te vragen, mocht je gebruik maken van mijn advies, dan zal ik naar deze bloeduitslagen vragen.