Osteoporose - Botontkalking

Bij het brozer worden van je botten, zijn gezonde vetten, beweging en zon zeer belangrijk. Osteoporose kan ontstaan door een schommeling in de hormoonhuishouding, zoals bij de overgang, weerstand, spijsvertering, kwaliteit en opname probleem van de voeding. Osteoporose is het gevolg van een verstoorde balans tussen bot opbouw en botafbraak, en kan worden veroorzaakt door ontstekingen. Fracturen van de heup, polsen en wervels kunnen dan voorkomen. 

Als het lichaam geen voedingsstoffen krijgt

Een lekkende darm en maagslijmvlies kan ook een oorzaak zijn, door een verminderde functie van de bijnieren door continu stress door deze hormoonschommelingen, kan het zijn, dat er als eerst ontstekingen ontstaan in het slijmvlies. Het slijmvlies neemt voedingsstoffen op, houdt afvalstoffen tegen. Als de organen niet op tijd voorzien worden van voedingsstoffen, haalt het lichaam dit uit andere weefsels en zo ook uit je botten. Want je organen gaan te alle tijden voor en dit ga je voelen door pijn.

Lekkend – Slijmvlies

 

Hoe osteoporose zo snel mogelijk herkennen?

  • Die pijnen kunnen – maar het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn – het signaal van een verzwakkend beenderstelsel en dit kan komen door ontstoken slijmvliezen in het darmstelsel, waardoor voedingsstoffen niet met goed opgenomen kunnen worden en het lichaam de voeding voor de organen voor nood uit de botten haalt, zo kunnen botten verzwakken;
  • Zaak is wanneer de pijnen opduiken een dokter te raadplegen, om andere aandoeningen uit te sluiten
  • Osteoporose start meestal ongemerkt, maar zijn er verschillende symptomen die een vroegtijdige herkenning mogelijk maken;
  • Bij veel mensen begint osteoporose met pijnen die het gevolg zijn van het verlies van beendermassa. Die pijnen kunnen hevig zijn en plots opduiken; 
  • Het zijn meestal op de eerste plaats vrouwen die de overgang al gepasseerd zijn en bij wie de kansen op osteoporose het grootst zijn
  • Zomaar een bot breken
  • Wervelinzakkingen, wat kan leiden tot chronische lage rugpijn
  • Langdurig op bed liggen door ziekte, kan je ongeveer 1% aan botmassa per week verliezen;
  • Het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen, zoals geneesmiddelen met cortisone,kijk de bijsluiter na en overleg met de behandelend arts;
  • Roken, alcohol, koffie en teveel zoutrijke voeding kunnen schadelijk zijn voor het bot, verder alles waar te voor staat, dat is niet goed. Je kunt bijvoorbeeld prima gezond eten door een macrobiotisch dieet te volgen. Omdat je vooral plantaardig voedsel eet, bestaat de kans dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Voor voldoende vitamine D is het noodzakelijk dat je iedere dag een kwartier onbeschermd in de zon of tenminste een half uur buiten komt. Ook door zalm, tonijn of makreel te eten krijg je vitamine D binnen
 
 

 

Hoe weet je of je osteoporose hebt?

De betrouwbaarste manier: een botmassa ­meting laten doen. 

  • De dichtheid van het bot (de botmassa) kan op een betrouwbare manier gemeten worden op verschillende plaatsen in het skelet; 
  • Het apparaat (een DXA-apparaat) waarmee dit gebeurt is een soort een röntgenapparaat;
  • Stel altijd de vraag aan de arts of het mogelijk osteoporose kan zijn, vaak gaat het gipsen van ledematen in snel tempo door en kan osteoporose over het hoofd worden gezien, wees zelf alert;
  • Uit de test komt een score en hieruit is te zien of het inderdaad om osteoporose gaat

Zie ook mijn artikel: Oestrogeen dominantie

 
Oestrogeen
 
 

Tips om osteoporose te ondersteunen

  • Zorg voor een calciumrijke voeding;
  • Streef een gezonde levensstijl na qua vreemde niet lichaamseigen stoffen;
  • Verwijder kleine tapijten die gemakkelijk wegschuiven;
  • Kleef anti-slip banden op je trap;
  • Zorg voor voldoende verlichting
  • Installeer leuningen langs de muur van de trap, in je douche, aan het bad;
  • Draag stevige aangepaste schoenen, geen hoge hakken.;
  • Bewegen (op de juiste manier)
  • Door de botten te belasten gaat het lichaam vanzelf werken aan verbetering van botstructuur en botmassa.
  • voorbeelden van beweging:
    Wandelen
    Hardlopen
    Traplopen
    Tennissen
    Dansen
    Touwtje springen
    In de tuinwerken
    De trap nemen in plaats van de lift
    De hond uitlaten
    Tijdens de lunch een wandeling maken
    Klussen en schoonmaken
    Pilatus