Peesontsteking en blessures

Pezen zijn lange, taaie strengen bindweefsel die de spieren verbinden met de botten  en zijn niet doorbloed. Als een pees opeens langer zwaarbelast wordt, zonder warming-up, teveel sporten of te zwaar belast door lichaamsgewicht. De overstrekking zoals bij tillen van zware voorwerpen, terugkerende bewegingen, zoals wringen, een terug kerende zittende houding op een bureaustoel of aan tafel. Peesontsteking wordt vaak herkent als reguliere pijnstilling niet voldoende werkt. Medicijnen werken vaak alleen bij een doorbloeding van het spierweefsel en dat is bij de verlenging van de streng van weefsel niet het geval. 

Peesontsteking, Pezen, strengen, bindweefsel, warming-up, sporten, tillen, beweging, ontsteking, pijn, gezwollen, overbelasting, moe, stress, blessures, sporten, gewrichten, training, gewicht, fibromyalgie, pijn, triggerpoints, beweging, rust, strekoefeningen, zenuwpijn, belasting,

Pezen en blessures

Als het gaat om de meest geblesseerde pees, is de achillespees (boven de hiel) de koploper. Andere vaak getroffen pezen zijn die van de schouder, peesplaat (ook wel hielspoor genoemd) pols, de biceps en de kuit. Pezen zijn slecht doorbloed; daardoor duurt het lang voordat ze volledig genezen zijn. Als je bij een pees blessure te snel weer met sporten of zwaar werk begint, raakt de pees door deze belasting gemakkelijk opnieuw beschadigd. Rust is hier dus de beste heelmeester.

Het bewegingsapparaat van de mens is een biomechanisch wonder dat zeer slim werkt. Helaas blijkt pas na overbelasting hoe sterk gewrichten, pezen en spieren met elkaar in verbinding staan. Door training worden spieren en pezen sterker. De gewrichten passen zich echter veel langzamer aan op training of zwaar belastend werk. Overbelasting wordt hierdoor vaak te laat opgemerkt aan gewrichten. Een pees kan gaan ontsteken door overbelasting. Een peesontsteking begint heel langzaam. In het begin blijft het ongemak beperkt tot een vervelend zeurend gevoel en kan leiden tot een peesschedeontsteking.




Peesaanhechtingsklachten verdeeld in vier fases

Fase 1, geeft uitsluitend klachten na zware en/of langdurige inspanning, zoals bij sporten of zwaar werk en de pijn verdwijnt weer na enkele uren rust. Bij fase 1 en 2 kunnen de klachten behandeld worden door rust te nemen, de aangedane plek met ijs te behandelen en door voorzichtige strekoefeningen. Pijn van de Triggerpoints  kan al ontstaan door zeer lichte druk op spierknopen, zoals bij fibromyalgie. 

Fase 2

Klachten bij het begin van de beweging (startpijn), na de inspanning blijven de klachten nog lang aanwezig, hier kan al een voedingstoffen tekort zijn ontstaan, door een lekkage in het slijmvlies. Bij fase 1 en 2 kunnen de klachten behandeld worden door rust te nemen, de aangedane plek met ijs te behandelen en door voorzichtige strekoefeningen.  

Fase 3

De klachten blijven tijdens de beweging steeds aanwezig, nog dagenlang erna blijft er een doffe pijn bestaan. Bij fase 3 en 4 kun je het beste deskundige hulp in te roepen. Wees hier alert op veranderingen van lichaam en geest. Ouder worden, licht overgewicht, meer dan drie kopjes koffie per dag drinken, weinig vocht drinken en roken kunnen de aanmaak van melatonine tegengaan en een serotonine tekort verhoogd de kans op fibromyalgie. IJzer is zeer belangrijk voor de aanmaak van neurotransmitters zoals dopamine en serotonine. 

Fase 4

Er ontstaat een blijvende pijn, zoals bij fibromyalgie en zenuwpijn, zowel tijdens rust als belasting, uiteindelijk vaak resulterend in een scheuring van de pees. Bij fase 3 en 4 is het noodzakelijk een deskundige te raadplegen om een juiste diagnose te laten stellen, mede omdat peespijn anders behandeld wordt dan weefselpijn en om de kosten te blijven beperken, zodat er gericht pijnstilling ingezet kan worden. Er zijn natuurlijke pijnstillers, die even goed werken als reguliere medicatie voor pijn, enkel is het belangrijk de oorzaak en een juiste diagnose gesteld wordt.

We zitten met ons allen heel veel achter de computer, de één voor zijn werk, de ander voor zijn hobby. Bij een krampachtige zit achter de computer kunnen gewrichtsklachten ontstaan. Bij een foutieve lichaamshouding tijdens sporten of bij het werken is dit precies hetzelfde. We kennen waarschijnlijk allemaal wel de muisarm, maar ook nek, knie, elle boog en enkelklachten komen voor. Het eerste wat meestal opvalt is dat er pijnlijke triggerpoints ontstaan. De prikkels in deze punten zijn spierknopen die alleen pijn doen bij stevige druk.

Tips om gewrichtsklachten te voorkomen

  • Ga rechtop zitten achter je computer;
  • Het beeldscherm moet op ooghoogte staan of net iets lager met bijvoorbeeld met een verplaatsbare tafel beugel;
  • Plaats het toetsenbord zo, dat de armen ondersteuning hebben van  stoelsteunen en de hand gemakkelijk de muis kan bedienen en de pols goed ondersteund wordt. Chronische polsklachten uiten zich voornamelijk in pijnklachten. Bijkomende verschijnselen kunnen zijn, last van instabiliteit van het polsgewricht;
  • Plaats de voeten op een platte vloer of als de voeten niet op de grond kunnen rusten, plaats een voetenbankje en zorg dat de knieën horizontaal staan, ze mogen in geen geval hangen, anders overbelast je de pezen, die rekken uit, met gevolgen voor pijnlijke en onstabiele gewrichten. Met veel oefenen en geduld, minder stress en suppletie, kan mogelijk herstel op treden;
  • Zorg voor voldoende beweging tussendoor, zodat de bloedtoevoer zijn werk kan doen en de spieren sterk maakt. Op het moment dat er wel een blessure ontstaat, nemen namelijk de weefselstrengen het werk over. Dus zorg goed voor deze actief beweeglijke strengen. Er zijn twee soorten spieren, het willekeurige of dwarsgestreepte spierweefsel en het skeletspierstelsel.
  • Een nachtspalk kan de pijn verlichten, door het aangedane been in een bepaalde positie te houden en is zo ontwikkeld, dat de klachten snel kunnen verminderen. Bij de meeste mensen kan het effect hebben bij hielspoor en peesplaatontsteking. De Sok kan ook helpen bij hielpijn, peesplaat- en achillespees ontstekingen.

De knie, wordt de hele dag door gebruikt, goede zorg is nodig

We staan en lopen de hele dag, daarbij houden de kniebanden ons in balans. Je staat er niet bij stil, maar op het moment deze banden uitrekken, sta je niet meer stabiel. In jouw knie zitten twee soorten kniebanden, collaterale banden en kruisbanden. Een letsel treed in de meeste gevallen altijd aan de collaterale banden op. Heb je fibromyalgie of Reuma, dan is dit een puntje van aandacht. Andere aandoeningen met betrekking tot pezen: Bechterew, Nier falen en Artrose.

Peesontsteking herkennen

Vaak wordt peesontsteking herkent, als reguliere pijnstilling niet of onvoldoende werkt. Juist om dat deze medicijnen alleen werken bij een doorbloeding van weefsel en dit juist de pees niet doorbloed is. Er is een natuurlijke manier om van pijn of peesontsteking af te komen, eerst kunnen er middelen geprobeerd worden als witte kool bladeren of Arnica. Mocht dit niet helpen, dan zijn er speciale zalven en suppletie die in die in de niet doorbloede pezen door kunnen dringen.




Voeten, ze dragen onze complete lichaamsgewicht en verdienen een goede verzorging. Help de voeten om om voetproblemen bij diabetes en oedeem te verzorgen. Via een voet detox kun je eenvoudig proberen je lichaam reinigen en de afvalstoffen verwijderen en wordt deze manier ook het veiligste genoemd voor het verwijderen van afvalstoffen in je lichaam.