Peesontsteking en blessures

Pezen zijn lange, taaie strengen bindweefsel die de spieren verbinden met de botten. Pezen zijn anders dan de spieren, ze zijn niet doorbloed. Als je de pezen opeens of langer zwaarbelast, zonder warming-up, te lang door sporten, te zwaar belast door lichaamsgewicht, het tillen van zware voorwerpen, terugkerende bewegingen, zoals wringen. Kijk ook uit dat je de pezen niet uit laat rekken door een verkeerde en steeds terug kerende houding op je bureaustoel of aan tafel. Hoe herken je peesontsteking Als reguliere pijnstilling niet voldoende werkt. Juist om dat deze medicijnen alleen werken bij een doorbloeding van weefsel en dat is bij de pees niet het geval. Voeding en beweging spelen een zeer grote rol om blessures te voorkomen

Peesontsteking

Pezen en blessures

Als het gaat om de meest geblesseerde pees, is de achillespees (boven de hiel) de koploper. Andere vaak getroffen pezen zijn die van de 
schouder, peesplaat (ook wel hielspoor genoemd) pols, de biceps en de kuit. Pezen zijn slecht doorbloed; daardoor duurt het lang voordat ze volledig genezen zijn. Als je bij een pees blessure te snel weer met sporten of zwaar werk begint, raakt de pees door deze belasting gemakkelijk opnieuw beschadigd. Rust is hier dus de beste heelmeester.

Gluten intolerantie in ernstiger vorm, ook wel coeliakie genoemd. De moleculaire structuur van gliadine, het eiwitgedeelte van gluten, lijkt sterk op dat van de schildklier. Wanneer gliadine de beschermende barrière van de darmen doorbreekt “Lekkende darm” en de bloedbaan binnengaat, wordt het door het immuunsysteem als vernietigend beschouwd. Deze antilichamen tegen gliadine veroorzaken ook dat het lichaam schildklierweefsel aanvalt. Dit betekent dat als je AITD hebt en je voedsel met gluten eet, je immuunsysteem je schildklier kan aanvallen. Als je gluten-intolerant bent, moet je 100% glutenvrij zijn om immuun afbraak van jouw schildklier te voorkomen. Heel veel mensen hebben last van gluten en uiteindelijk kan door deze gluten je darmwand beschadigd worden, waardoor voedingsstoffen minder opgenomen worden en je pezen, spieren en ander weefsel ook zwakker worden.

Gewrichten passen zich minder snel aan dan de pezen

Het bewegingsapparaat van de mens is een biomechanisch wonder dat zeer slim werkt. Helaas blijkt pas na overbelasting hoe sterk gewrichten, pezen en spieren met elkaar in verbinding staan. Door training worden spieren en pezen sterker. De gewrichten passen zich echter veel langzamer aan op training of zwaar belastend werk.  Overbelasting wordt hierdoor vaak te laat opgemerkt aan gewrichten. Een pees kan gaan ontsteken door overbelasting. Een peesontsteking begint heel langzaam. In het begin blijft het ongemak beperkt tot een vervelend zeurend gevoel. Een peesontsteking geeft na rust meer pijn dan na enige beweging en gaat vaak gepaard met een peesschedeontsteking.

Peesaanhechtingsklachten verdeeld in vier fases

Bij fase 1 en 2 kan je de klachten behandelen door rust te nemen, de aangedane plek met ijs te behandelen en door voorzichtige strekoefeningen.

Bij fase 1 en 2 kan je de klachten behandelen door rust te nemen, de aangedane plek met ijs te behandelen en door voorzichtige strekoefeningen.

Adviezen van moeder natuur

Koolbladeren van de witte kool, zouden pijn kunnen verminderen, waarover de volksgeneeskunde, maar ook Oma weet raad bericht wanneer het gaat om de positieve werking van koolbladeren, die zouden kunnen helpen bij: kneuzingen, snij en schaafwonden, rugpijnontstekingen van de nagelriemen, pijn bij gordelroos en gewrichtspijn Het is het proberen waard, want een kool kost pakweg één euro. Ook goudsebloem zou je kunnen proberen, dit wordt vaak in geprobeerd bij gordelroos om zenuwpijn te verminderen.

Computer en Gewrichtsklachten

We zitten met ons allen heel veel achter de computer, de één voor zijn werk, de ander voor zijn hobby. Bij een verkeerde houding achter de computer kunnen gewrichtsklachten ontstaan. ( Bij een verkeerde houding tijdens sporten, werken is dit precies hetzelfde ). We kennen waarschijnlijk allemaal wel de muisarm, maar ook nek, knie, elleboog en enkelklachten komen voor.

Tips om gewrichtsklachten te voorkomen:

  • Ga rechtop zitten achter je computer;
300x600 tradetracker uw-zorgspecilaist
  • Het beeldscherm moet op ooghoogte staan of net iets lager;
  • Plaats je toetsenbord zo, dat je armen ondersteuning hebben van je stoelsteunen en je hand gemakkelijk de muis kan bedienen en je pols goed ondersteund wordt;
  • Plaats je voeten op een platte vloer of als je voeten niet op de grond kunnen rusten, plaats een voetenbankje en zorg dat je knieën horizontaal staan, ze mogen in geen geval hangen, anders overbelast je de pezen, die rekken uit, met gevolgen voor je gewrichten;
  • Zorg voor voldoende beweging tussendoor, zodat de bloedtoevoer zijn werk kan doen, maar dat je ook je spieren sterk maakt. Op het moment dat je wel een blessure krijgt, nemen namelijk de spieren het werk over. Dus zorg goed voor deze spieren.

De knie, wordt de hele dag door gebruikt, goede zorg is nodig

We staan en lopen de hele dag, daarbij houden de kniebanden ons in balans. Je staat er niet bij stil, maar op het moment deze banden uitrekken, sta je niet meer stabiel. In jouw knie zitten twee soorten kniebanden, collaterale banden en kruisbanden. Een letsel treed in de meeste gevallen altijd aan de collaterale banden op. Heb je fibromyalgie of Reuma, dan is dit een puntje van aandacht. Andere aandoeningen met betrekking tot pezen: Bechterew, Nier falen en Artrose.

GezondheidGezondheid

Hoe herken je peesontsteking

Vaak kun je herkennen dat het peesontstekingen zijn, als reguliere pijnstilling niet voldoende werkt. Juist om dat deze medicijnen alleen werken bij een doorbloeding van weefsel en dat is bij de pees niet het geval. Er is een natuurlijke manier om van je peesontsteking af te komen. Deze is er in zalf maar ook in capsules. Het is even de vraag, of je medicatie gebruikt en welke medicatie, dat natuurlijke middelen hier naast gegeven mogen worden, dit kan ik voor je onderzoeken.