Peesontsteking en blessures

Pezen zijn lange, taaie strengen bindweefsel die de spieren verbinden met de botten en zijn niet doorbloed zoals de fibroblasten. Veel mensen brengen grotendeels de dag zittend door, het spier en peesstelsel kan dan voorkant van het lichaam verkorten. Het gaat dan vooral om de heupbuigers in ons bovenbeen, de monnikskapspier en spier aan weerszijden in de nek. Wanneer deze strengen strakker gaan staan, kunnen ​​er triggerpoints, peesontstekingen en blessures ontstaan waardoor onstabiliteit ontstaat.

Peesontsteking, Pezen, strengen, bindweefsel, warming-up, sporten, tillen, beweging, ontsteking, pijn, gezwollen, overbelasting, moe, stress, blessures, sporten, gewrichten, training, gewicht, fibromyalgie, pijn, triggerpoints, beweging, rust, strekoefeningen, zenuwpijn, belasting,

Als een peesstring langer zwaarbelast wordt kan de irritatie zorgen voor tendinitis

Als een peesstring opeens langer zwaarbelast wordt, zonder warming-up, te zwaar belast door lichaamsovergewicht, kunnen er peesscheuringen ontstaan. De overstrekking zoals bij tillen van zware voorwerpen, terugkerende bewegingen, zoals wringen kan ruimte maken tussen gewricht en skelet. Tendinitis wordt vaak herkent als reguliere pijnstilling niet voldoende werkt, ze werken vaak alleen bij doorbloede spiercellen. De achillespees boven de hiel, is de koploper, gevolgd door peesplaatontsteking, ook hielspoor genoemd.

We beperken vaak te laat hoe sterk onze gewrichtsverbindingen zijn als er schade ontstaat

Het bewegingsapparaat van de mens is een biomechanisch wonder dat zeer slim werkt, helaas blijkt pas na overbelasting hoe sterk gewrichtenverbindingen zijn. Door training worden de plasmadraden en het peesweefsel sterker, de contactpunten van de scharnieren passen zich echter veel langzamer aan. Overbelasting wordt hierdoor vaak te laat opgemerkt, in eerste instantie lijkt de ontsteking op een slijmbeursontsteking. In het begin is er vaak een zeurend pijnlijk gevoel, wat kan leiden tot een peesschedeontsteking.

Peesaanhechtingsklachten verdeeld in vier fases

Fase 1, geeft uitsluitend klachten na zware en of langdurige inspanning, zoals bij sporten of zwaar werk en de pijn. De pijnklachten verdwijnen meestal weer na enkele uren van rustmomenten, waarbij men het aangedane lichaamsdeel ontlast. Bij fase 1 en 2 kunnen de klachten behandeld worden door rust te nemen, de aangedane plek met ijs te behandelen en door voorzichtige strekoefeningen. Witte kool kan als als eerste hulp, ook prima werken bij pijnklachten, en kost vaak niet meer dan één euro.  

Fase 2

Startpijn bij het begin van de beweging, na de inspanning blijven de symptomen nog lang aanwezig, hier kan al een voedingstoffen tekort zijn ontstaan. Bij fase 1 en 2 kunnen de verschijnselen behandeld worden door rustpauzes in te lassen, de aangedane plek met ijsblokjes te behandelen en door voorzichtige strekoefeningen.  

Fase 3

De klachtkwetsuren blijven tijdens ons verplaatsen, steeds aanwezig, nog dagenlang erna blijven er een doffe pijnscheuten bestaan. Bij fase 3 en 4 kunnen we het beste deskundige hulp raadplegen. Ouder worden, licht overgewicht, meer dan drie kopjes koffie per dag drinken, weinig vocht drinken en roken kunnen de aanmaak van melatonine tegengaan. De kans op een serotoninetekort verhoogd, zo ook de kans op fibromyalgie. Een analyse neurotransmitters kan samen met een indicatie darmslijmanalyse inzicht geven.

Fase 4

Er ontstaat een blijvende pijn, zoals bij reuma en zenuwpijn, zowel tijdens rustmomenten als belasting, uiteindelijk vaak resulterend in een scheuring van de peesschede. Bij fase 3 en 4 is het noodzakelijk een arts te raadplegen om een juiste diagnose te laten stellen. Er zijn natuurlijke pijnstillers, die even goed werken als reguliere medicatie voor de kwetsuren, een juiste diagnose moet gesteld worden. Het voordeel van is dat natuurlijke producten herkent worden en er geen maagzuurremmer gebruikt hoeft te worden.

Tips om gewrichtsklachten te voorkomen

  • Ga rechtop zitten achter de computer;
  • We kunnen ook staan achter het computerrandapparatuur;
  • Het beeldscherm moet op ooghoogte staan of net iets lager met bijvoorbeeld met een verplaatsbare tafel beugel;
  • Plaats het toetsenbord zo, dat de armen ondersteuning hebben van  stoelsteunen en de hand gemakkelijk de muis kan bedienen en de pols goed ondersteund wordt. Chronische polsklachten uiten zich voornamelijk in pijnklachten. Bijkomende verschijnselen kunnen zijn, last van instabiliteit van het polsgewricht;
  • Plaats de voeten op een platte vloer of als de voeten niet op de grond kunnen rusten, plaats een voetenbankje en zorg dat de knieën horizontaal staan, ze mogen in geen geval hangen, anders overbelast je de pezen, die rekken uit, met gevolgen voor pijnlijke en onstabiele gewrichten. Met veel oefenen en geduld, minder stress en suppletie, kan mogelijk herstel op treden;
  • Zorg voor voldoende beweging tussendoor, zodat de bloedtoevoer zijn werk kan doen en de spieren sterk maakt. Op het moment dat er wel een blessure ontstaat, nemen namelijk de weefselstrengen het werk over. Dus zorg goed voor deze actief beweeglijke strengen. Er zijn twee soorten spieren, het willekeurige of dwarsgestreepte spierweefsel en het skeletspierstelsel.
  • Een nachtspalk kan de pijn verlichten, door het aangedane been in een bepaalde positie te houden en is zo ontwikkeld, dat de klachten snel kunnen verminderen. Bij de meeste mensen kan het effect hebben bij hielspoor en peesplaatontsteking. De Sok kan ook helpen bij hielpijn, peesplaat- en achillespees ontstekingen.

Sacraal chakra 🟠 navel, verbonden met water

Een onbalans in de sacrale chakra beïnvloedt het lymfatische systeem die betrokken is bij het immuunsysteem. Stapsgewijs kunnen er ontstekingen ontstaan door een teveel aan cytokinen, die tot verstoppingen kunnen leiden en pijn in de onderrug, heupen, benen en voeten. Deze chakrapunten zijn verbonden met vocht en het bewustzijnsniveau en kan de kans op overgewicht vergroten.

Voeding voor de aura en chakra's

Voedselenergie wordt opgenomen via verschillende verteringsprocessen als de tong, mondholte, tandvlees en tanden en via het speeksel tijdens het kauwen van voedzaam eten. De spijsvertering begint in de mond en zo zal het via het buizenstelsel voedingstoffen afgeven en afvalstoffen afvoeren
7 chakra's en onderzoekWerkingMogelijke klachtenVoeding en overige informatie
Wortel Chakra 🟥
▶️Kleurenonderzoek
▶️Bloed
▶️Ademhaling
▶️Mogelijk lage bloeddruk▶️Voeding chakra's
Sacraal chakra 🟠
▶️Darm analyse
▶️Immuunsysteem
▶️Hersen-darm-as
▶️Uitdroging
▶️Obstipatie - diarree
▶️Voeding chakra's
Zonnevlecht 🟡
▶️Vertering analyse
▶️Vertering▶️Maagzuur▶️Voeding chakra's
Hart chakra 🟢
▶️Homocysteïne
▶️Histamine-intolerantie▶️Slijmvlies longen▶️Voeding chakra's
Keel chakra 🟦
▶️Gewicht en energie
▶️Vechten en vluchten▶️Schildklier▶️Voeding chakra's
Voorhoofd chakra 🟣▶️Neurotransmitters▶️Angst▶️Voeding chakra's
Kruin chakra ⚪
▶️Beweging
▶️Buitenlucht▶️Geestelijke kracht▶️Voeding chakra's